Onko olemassa runoa tai runokokoelmaa, josta olisi tehty elokuva?

Kysytty

Onko olemassa runoa tai runokokoelmaa, josta olisi tehty elokuva?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jane Campionin elokuva Yön kirkas tähti perustuu John Keatsin samannimiseen sonettiin. Runo on luettavissa Jaakko Tuomikosken suomennoksena teoksista John Keats: Runoelmia (1917) ja Maailmankirjallisuuden kultainen kirja 3 : englantilaisen kirjallisuuden kultainen kirja (1933).

Edgar Allen Poen runosta Korppi (The Raven) on tehty useampikin elokuva. Korppi-runo sisältyy esimerkiksi teoksiin Korppi ja Kultakuoriainen ja muita kertomuksia (WSOY, 1992) ja Tämän runon haluaisin kuulla 2 (2. painos, 1987, Tammi)

Rob Epsteinin ja Jeffrey Friedmanin elokuva Huuto perustuu Allen Ginsbergin runoon Howl, jonka suomennos on luettavissa esimerkiksi teoksesta Maailman runosydän (toim. Hannu Tarmio, WSOY, 1998).

Kotimaisia elokuvia runoista on muutamia.

Leino, Eino: Simo Hurtta : runosikermä isonvihan ajoilta I-II

Helsinki : Otava, 1919. - 173 s.

Elokuva: Simo Hurtta; Hällström, Roland af  : 1940

Runeberg, Johan Ludvig;: Vänrikki Stoolin tarinat / Johan Ludvig Runeberg, suom. Paavo Cajander

Helsinki : Otava, 1933. - 160 s. : kuv.

Alkuteos: Fänrik Ståls sägner

Elokuvia: Fänrik Ståls sägner : Engdahl : 1909;; Fänrik Ståls sägner : Brunius : 1926;; Vänrikki Stoolin tarinat : Hällström : 1939;  Sven Tuuva : Laine : 1958;; Sven Tuva : Niiniranta : 1967

Larin Kyösti : Uusia balladeja ja legendoja : lausuntarunoja

Helsinki : Otava, 1934. - 136 s.

Sis. Valkea neitsyt

Elokuva: Risti ja liekki : Lohikoski : 1957

Jotkut elokuvat perustuvat lauluun, kuten On lautalla pienoinen kahvila.

Alkuperäisaihe

Musiikkikappale Savotan Sanni. Sävellys ja sanoitus Erkki Salama. Levytys: Matti Jurva ja Ramblers-orkesteri, joht. Klaus Salmi; Columbia DY-238, 1938.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_films_based_on_poems

http://mentalfloss.com/article/55466/11-movies-based-poems

http://runotietokanta.kaupunginkirjasto.lahti.fi

Uusitalo, Kari: Hyökyaalloista Harjunpäähän : Suomalaiset filmatisoinnit kautta aikojen
Vammala : Vanhan kirjallisuuden päivät, 1994.
ISBN 951-96548-1-X