Onko olemassa palvelua Suomessa, joka arvioisi onko tekemäni videoteos itsenäinen taidepläjäys? Video kertoo "Yön kuumuudessa" elokuvan yli 60 klaffivirheestä.

Kysytty

Onko olemassa palvelua Suomessa, joka arvioisi onko tekemäni videoteos itsenäinen taidepläjäys? Video kertoo "Yön kuumuudessa" elokuvan yli 60 klaffivirheestä.

Vastaus

Vastattu

Videoteoksen, kuten minkä tahansa taiteellisen teoksen olemusta itsenäisenä taideteoksena määrittää teoskynnyksen ylittyminen. Teoskynnys ylittyy, jos teos on tekijänsä henkisen luomistyön itsenäinen ja omaperäinen tulos. Teoskynnyksen ylittymisen jälkeen teos nautti tekijänoikeudellista suojaa. Teoskynnyksen vaatimukset vaihtelevat kuitenkin eri taiteenaloilla.

Tekijänoikeuksista yleisesti esimerkiksi tekijanoikeus.fi-sivustolla.

Kuvaoikeuksista tarkemmin esimerkiksi Kuvaston sekä av-teoksista esimerkiksi Kopiraittilan sivuilla.