Onko olemassa omaa termiä sille, kun esim. romaanissa henkilö mainitsee toisen romaanin tai vaikkapa taulun? Tai vaikkapa toisin päin, eli tauluun olisi…

Kysytty

Hei! Onko olemassa omaa termiä sille, kun esim. romaanissa henkilö mainitsee toisen romaanin tai vaikkapa taulun? Tai vaikkapa toisin päin, eli tauluun olisi maalattu romaani? Muistelisin äidinkielentunneilta, että tällaiselle teosten väliselle "keskustelulle" on oma terminsä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä ollut termi saattaisi olla intertekstuaalisuus eli tekstienvälisyys. Sillä tarkoitetaan tekstissä esiintyvää viittausta johonkin toiseen tekstiin. Laajan tekstikäsityksen kautta ajateltuna ”teksti” voi tarkoittaa todellista ihmistä, taulua tai vaikkapa ideologiaa eikä pelkästään kirjoitusta. Intertekstuaalinen viittaus saattaa olla varsin selkeä, kuten vaikkapa Sherlock Holmesin nimen mainitseminen jossakin rikoskirjassa, tai paljon hankalammin huomattava, kuten jonkin tietyn kirjoja yhdistävän tilanteen esiintyminen, esimerkiksi arsenikilla tehty murha.

Intertekstuaalisuutta on määritelty hyvin monilla eri tavoilla ja monista eri lähtökohdista sekä luokiteltu hyvinkin hienovaraisesti, mutta niitä ei voi oikein kattavasti selostaa tässä. Hiukan tietoa aiheesta löytyy Wikipedian artikkelista osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Intertekstuaalisuus. Kirjallisuudentutkimuksen näkökulmasta intertekstuaalisuutta selostetaan esimerkiksi teoksessa ”Kirjallisuudentutkimuksen peruskäsitteitä” (3. tarkistettu painos; Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2008).