Onko olemassa mitään yksittäistä, hyvää, kattavaa lähdeteosta Suomen mytologiasta ja kansantarustosta? Kirjasta tulisi löytyä tietoa varsinkin vähemmän…

Kysytty

Onko olemassa mitään yksittäistä, hyvää, kattavaa lähdeteosta Suomen mytologiasta ja kansantarustosta?

Kirjasta tulisi löytyä tietoa varsinkin vähemmän tunnetuista myyteistä, taruolennoista, juhlista, loitsuista, käsitteistä ym. Tärkeintä olisi juuri taruolennot, erilaiset henget ja oliot mihin ympäri Suomea uskottiin.

Erilaisia tutkimuksia kyllä löytyy, ja kirjoja vaikkapa nimenomaan kalevalaisista myyteistä, tai vaikkapa tontuista, mutta en tiedä onko mistään saatavilla mitään tämänkaltaista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikuttaa siltä, että yhtä perusteosta aiheestasi ei löydy. Alla on muutamia kirjoja, joista kustakin löytyy tietoa osasta kysymistäsi aiheista. Kirjat löytyvät Helmet-kirjastoista (www.helmet.fi).

- Suomalainen kansanperinne / Leea Virtanen (1988)
- Haltijoitten mailla, maahisten majoissa : maan, metsän, veden ja vuoren väki / Elina Ranta, Maija Ranta (1982, lastenkirja)
- Suomalainen kansankulttuuri / Toivo Vuorela (1975)
- Kalevalan mytologia / Juha Pentikäinen (1987)
- Mythologia Fennica / Christfrid Ganander (1984, näköispainos vuodelta 1789)
- JOHDATUS MUINAISSUOMALAISEEN MYTOLOGIAAN / IIVAR KEMPPINEN (1957)
- Suomalainen samanismi : mielikuvien historiaa / Anna-Leena Siikala (1994)