Onko olemassa mitään tutkimuksia/kirjoja lapsista median esittämänä eli siitä minkälaista kuvaa mediassa lapsista esitetään? En siis etsi tietoa lapsista…

Kysytty

Onko olemassa mitään tutkimuksia/kirjoja lapsista median esittämänä eli siitä minkälaista kuvaa mediassa lapsista esitetään? En siis etsi tietoa lapsista median kuluttajina/katsojina/kuulijoina.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Törmäsin samaan ongelmaan eli lähes kaikki lapsia ja mediaa käsittelevät kirjat ottavat kasvatuksellisen tai psykologisen näkökulman ja keskittyvät vain median vaikutuksiin lapsen kehittymiseen.

Patricia Holland on käsitellyt tutkimuksissaan lasten mediakuvaa eli sitä millä tavoin lapset kuvataan mediassa. Hänen teoksiaan ei ole suomennettu, mutta Suomen tieteellisistä kirjastoista löytyy ainakin kaksi mielenkiintoiselta vaikuttavaa kirjaa:

-Holland, Patricia: "Picturing childhood: the myth of the child in the popular imagery" (Tauris, 2004)
-Holland, Patricia: "What is a child?: popular images of childhood" (Virago, 1992)

Ensin mainittu kirja löytyy Helsingin, Vaasan ja Turun yliopistojen kirjastoista. Jälkimmäinen löytyy Joensuun ja Oulun yliopistojen kirjastoista. Voit halutessasi lainata kirjat myös Helsingin kaupunginkirjaston kautta kaukolainana: http://www.lib.hel.fi/fi-FI/kaukopalvelu/

Mahdollista tutkielmaasi kannattaa tukevoittaa myös muilla lapsiin ja lapsuuteen keskittyvillä teoksilla. Helmetin kautta löytyy useita mielenkiintoisia teoksia mm. asiasanalla 'lapsen asema'. Esimerkiksi Philippe Ariesin lapsuuden kulttuurihistoria "Centuries of childhood" (Pimlico, 1996) sisältää todennäköisesti hyödyllistä tietoa.