Onko olemassa mitään sellaista rakkausromaania, jossa kerrotaan miehen ajatusmaailmasta tai elämästä (siis ei kuten Catherinen Cooksonin tarinat naisista)?

Kysytty

Onko olemassa mitään sellaista rakkausromaania, jossa kerrotaan miehen ajatusmaailmasta tai elämästä (siis ei kuten Catherinen Cooksonin tarinat naisista)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksesi johtaa kaunokirjallisuuden lajin määrittelyn ongelmaan. Esimerkkisi Catherine Cookson edustaa kirjoillaan ns. "naistenviihdettä" eli romanttista rakkausromaania, yhtä viihdekirjallisuuden alalajia. Naistenviihteessä, cookson-tyyppisissä kirjoissa, on rakkauden ja jännityksen elementit määrätynmuotoisina ja sopivana keitoksena lukijoiden (oletettavasti) odottamalla tavalla. Ja lukijaksi oletetaan nainen, jolloin näkökulma on useimmiten naisen.

Miesten näkökulmasta kirjoitettuja rakkausromaaneja on toki kirjoitettu, mutta ei juurikaan sellaisia, jotka loksahtaisivat vaivattomasti puhtaaseen naistenviihteen lajiin. Jotakin sinne päin: Pat Conroy "Vuorovetten prinssi", Colin de Silva "Sinhalan tuulet", Richard Mason "Meren huoneissa", Vikram Seth "Rakkauden musiikki", Paul Scott Intia-kvartetti (neljä osaa), Stephen Marlowe "Minä Kristoffer Kolumbus", M.M. Kaye "Kaukaiset paviljongit", Henri Troyat "Tsaarin luutnantti" …

Entä sitten Anne Tylerin "Oikukas planeetta" tai "Onnellinen matkamies" tai Annie Prouxin "Laivauutisia" tai Mika Waltarin "Sinuhe egyptiläinen" - miehen ajatusmaailmaa ja elämää, rakkausromaani, mutta paljon muutakin.