Onko olemassa mitään sellaista kirjaa, mistä saisin tietoa kauneudenhoidon historiasta 1920-luvulta tähän päivään ja entisajan kosmetologin työvälineistä…

Kysytty

Onko olemassa mitään sellaista kirjaa, mistä saisin tietoa kauneudenhoidon historiasta 1920-luvulta tähän päivään ja entisajan kosmetologin työvälineistä?Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voit hakea aiheesta tietoa pääkaupunkiseudun kirjastojen Helmet-haulla kirjoittamalla sanahakuun asiasanat "kauneudenhoito AND historia" tai "kauneudenhoito AND kulttuurihistoria" tai "kosmeettiset aiheet AND historia".

Ohessa muutama esimerkki Helmet-kirjastoista löytyvistä aiheeseen liittyvistä teoksista:

Rusoposkia, huulten purppuraa : kosmetiikka ja nainen kautta aikojen / [teksti Kaari Utrio, Una Nuotio, Taina Heikkilä], Tekniikan museon julkaisuja, 1995.

Keskustelua kosmetiikasta : ihovoiteet, deodorantit ja hiusväriaineet / toimittanut Lotta Ehrnrooth , Kuluttajavirasto, 1994.

Kerro kerro kuvastin : kauneudenhoidon käsikirja / Una Nuotio, Otava, 1997.

Lisäksi Turun yliopistossa on tehty muutama aiheeseen liittyvää historian alan pro gradu-työtä:

Kauneuskulttuuri matkalla moderniin : naiskauneusihanne Suomessa 1920-luvulla / Liisa Jokinen, Pro gradu -työ : Turun yliopisto, kulttuurihistoria, 1998.

Kauneutta vaalimassa : 1920-luvun amerikkalaisnaisten kauneuden hoiti mainosten valossa / Nina Roine, Pro gradu -työ : Turun yliopisto, yleinen historia, 2000.

"Jos naama on ruma, niin sielukin rypistyy" : ruumiillisuuden käsittely kauneudenhoito-oppaiden kauneusleikkauskirjoituksissa Suomessa 1950-1984 / Tuula Tamminen, Pro gradu -työ : Turun yliopisto, kulttuurihistoria, 2004.

Näitä voit pyytää oman kirjastosi kautta Turun yliopiston kirjastosta kaukolainaksi.