Onko olemassa koostetta keskiajan tai muun esiteollisen ajan Euroopan ihmisten keskimääräisistä palkoista – tai siis lähinnä työn arvosta suhteessa erilaisiin…

Kysytty

Onko olemassa koostetta keskiajan tai muun esiteollisen ajan Euroopan ihmisten keskimääräisistä palkoista – tai siis lähinnä työn arvosta suhteessa erilaisiin hyödykkeisiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksestäsi ei käy suoraan ilmi, haetko tietoa Suomen alueen vai jonkin muun Euroopan alueen taloudellisista olosuhteista keskiajalla. Tilanne on luonnollisesti vaihdellut myös yhteiskuntaluokittain. Keskiajan taloushistoriaa käsitteleviä teoksia on mm. Turun kaupunginkirjastossa useita. Tietoa taloushistoriasta löytyy myös yleisemmistä keskiajan historiaa käsittelevistä teoksista.Tässä muutama poiminta Turun kaupunginkirjaston kokoelmista:

Heikkilä, Tuomas: Euroopan synty: keskiajan historia (2004)
Kallioinen, Mika: Kauppias, kaupunki, kruunu: Turun porvariyhteisö ja talouden organisaatio varhaiskeskiajalta 1570-luvulle (2000)
Kallioinen, Mika: Kirkon ja kruunun välissä: suomalaiset ja keskiaika (2001)
Pirenne, H.: Economic and social history of medieval Europe (1965)
Spufford, Peter: The merchant in medieval Europe (2002)
Suomen historia, osa 2: keskiaika (8-osainen, julk. Weilin & Göös)
Suomen taloushistoria 1: agraarinen Suomi (1980)

Useimmat yllä olevista teoksista löytyvät Turun kaupunginkirjaston aineistotietokannasta hakusanayhdistelmällä keskiaika ja talous:
http://borzoi.kirja.turku.fi/Intro?formid=t_form2&sesid=1120049028
Samoja hakuehtoja kannattaa kokeilla myös yleisten ja tieteellisten kirjastojen yhteistietokannoista (Manda, Linda), joita voi maksutta käyttää kirjastoissa.

Kaipaamaasi koostetta keskiajan ihmisten palkoista ja hyödykkeiden hinnoista ei löytynyt ainakaan paikalla olevista teoksista. Mika Kallioisen teoksessa Kauppias, kaupunki, kruunu liitteissä on tosin viittauksia mm. talojen ja maaomaisuuksien sekä joidenkin kulutushyödykkeiden kuten viljan ja kalan hintoihin.

Internetistä löytyy mm. seuraava sivusto, jonka kautta voi etsiä erilaisten hyödykkeiden hintoja keskiajalla:

http://chnm.gmu.edu/worldhistorysources/r/170/whm.html

Ystävällisin terveisin

Pauliina Sandberg
Turun kaupunginkirjasto