Onko olemassa kirjoja aiheesta Olut ruoanvalmistuksessa? Ja ehkä siitä voiko vanhojen reseptien mukaan tehtävissä resepteissä käyttää kaljan sijasta olutta?…

Kysytty

Onko olemassa kirjoja aiheesta Olut ruoanvalmistuksessa? Ja ehkä siitä voiko vanhojen reseptien mukaan tehtävissä resepteissä käyttää kaljan sijasta olutta? Noissa vanhoissa resepteissä mainittu kalja lienee kotikaljaa.

Muistan saaneeni lapsena keittoa, jonka liemenä oli kalja ja siinä oli mykyjä, joissa niissäkin taisi olla kaljaa. Löysin vanhasta Keittotaito-kirjasta myös olujuustoreseptin. Sekin näyttää olevan keitto,

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjoja, jotka käsittelevät yksinomaan olutta ja sen käyttöä ruoanvalmistuksessa ei taida olla muita kuin vastikään ilmestynyt Paul Mercurion Olutkeittokirja : olut - miksi et käyttäisi sitä ruoanlaitossa? Tulevan syksyn uutuuksien joukosta löytyy sitten Markus Maulavirran kotimainen Olutkeittokirja.

Yleensä alkoholin käyttöä ruoanvalmistuksessa esittelevää kirjallisuutta löytyy jo vähän runsaammin. (Ks. http://www.kirjastot.fi/fi-fi/tietopalvelu/kysymys.aspx?ID=ae1ad6f4-e94…)

Monissa vanhojen keittokirjojen resepteissä mainittu kalja on nimenomaan kotikaljaa. Toisinaan ohjeissa puhutaan väljästi "oluesta tai kaljasta" (näin esimerkiksi joissakin Keittotaito-kirjan varhaisissa painoksissa), minkä perusteella kaljan korvaaminen oluella on täysin sallittua.

Olutjuusto on kautta Suomen tunnettu perinneruoka. Siitä käytetään myös nimiä oolkeitto, elsuupa, kalja- tai sahtivelli, kaljavellinki ja kaljaruoka. Sen valmistustavat ja siihen käytetyt lisäaineet vaihtelivat hyvinkin paljon pitäjittäin.

Kaljavelli rusinoineen ja juustonpaloineen on vanha länsisuomalainen juhlaruoka. Se on ollut pitoruokaa Pohjanmaalla, Satakunnassa, Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla, myös ruotsinkielisillä alueilla. Länsisuomalaisessa kaljavellissä voitiin käyttää maitoa niin, että jauhot sekoitettiin kylmään maitoon ja tämä liemi vispilöitiin kaljan joukkoon. Itäisempi tapa on juoksuttaa maitovellejä kaljalla tai sahdilla. Kaljavellin nimiä ovat mm. kaljavellinki, kaljaruoka, kaljakeitti ja lämmitys.

Kaljaa sisältäviä ruokaohjeita sovellettaessa voi olla hyvä ottaa huomioon läntisen ja itäisen kaljaperinteen ero. Kaljan ja sahdin valmistus levisi Suomeen lounaasta. Viljasta imellyttämällä ja hapattamalla valmistetusta varitaikinasta vedellä jatkettu kalja on nimenomaisesti länsisuomalainen ilmiö. Mieto kalja oli arkijuomaa. Juhlapäiviksi pantiin vahvaa juhlakaljaa ja Hämeessä, osassa Pohjanmaata ja Pohjois-Satakuntaa valmistettiin vahvaa, humalluttavaa sahtia. Itä-Suomeen eivät länsisuomalainen kalja ja sahti koskaan levinneet: siellä kalja on tehty imellosleivästä tai -mämmistä, eikä siitä tule juovuttavaa.

Lähde:
Hilkka Uusivirta, Suomalaisen ruokaperinteen keittokirja