Onko olemassa katsomuksia/uskontoja joissa hyönteiset/ötökät koetaan jumaliksi? Tai kirjoja joissa puhuttaisiin hyönteisten mytologiasta enemmän kuin vain…

Kysytty

Onko olemassa katsomuksia/uskontoja joissa hyönteiset/ötökät koetaan jumaliksi? Tai kirjoja joissa puhuttaisiin hyönteisten mytologiasta enemmän kuin vain hieman?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyönteiset ovat usein esiintyneet eri aikoina eri kulttuurien myyttisissä kertomuksissa ja uskomuksissa. Tämän palvelun puitteissa ei ole mahdollista aivan kattavasti aihetta käsitellä. Sen sijaan muutaman esimerkin avulla hahmottelen erilaisia tapoja kuvata hyönteisiä myyteissä ja uskonnoissa.

Hyönteiset ovat saattaneet esiintyä tarinoissa myyttisinä toimijoina. Esimerkiksi rukoilijasirkka on eteläisen Afrikan Khoisanien maailmansyntymyytissä maailman ensimmäinen olento, joka luo myös ihmiset. Egyptiläisessä Kuolleiden kirjassa rukoilijasirkka taas esiintyy hahmona, joka johdattaa kuolleiden sielut manalaan.

  • R. Cherry, ”The Functions of Insects in Mythology”, American Entomologist 48 (3), 2002

Monissa kulttuureissa esiintyy ajatus sielun ja perhosen yhteydestä. Kreikkalaisessa mytologiassa Psykhe-jumalatar kuvataan usein perhosena. Myös Mesoamerikan kansojen mytologiassa perhonen oli tärkeässä roolissa, esimerkiksi Sulkakäärme-jumalan synnyssä.

  • G. Waldbauer, Fireflies, Honey, and Silk, University of California Press (2009)

Mehiläiset esiintyvät useiden eri kulttuurien uskonnoissa ja myyttisissä tarinoissa. Esimerkiksi mayojen Ah Mucen Cab –jumala kuvattiin mehiläishahmoisena. Kreikkalaisen mytologian Thriai-nymfit kuvattiin usein hahmoina, joilla oli ihmisen pää ja mehiläisen vartalo. Homeerisessä Hermes-hymnissä itse Apollonin kerrotaan saaneen ennustamisen lahjan mehiläisneidoilta, jotka tarkoittanevat juuri Thriai-nymfejä.

  • S. Scheinberg, "The Bee Maidens of the Homeric Hymn to Hermes", Harvard Studies in Classical Philology 83, 1979

Muinaisen Egyptin uskonnossa jumaluudet olivat usein eläinhahmoisia. Oli olemassa myös hyönteisjumaluuksia. Osa näistä oli pikkujumaluuksia, kuten skorpionina kuvattu Hededet tai juoksujalkaisena kuvattu Sepa. Osalla taas oli merkittävä rooli egyptiläisessä uskonnossa. Esimerkiksi auringonjumala Khepri kuvattiin joko pillerinpyörittäjänä tai miehenä, jolla oli pään tilalla pillerinpyörittäjä. Merkittävä oli myös skorpionijumaluus Serket, jonka tehtävä oli suojella vainajia.

  • R.H. Wilkinson, The Complete Gods and Goddessess of Ancient Egypt, Thames & Hudeson (2003)

En valitettavasti onnistunut löytämään kattavaa yleisesitystä aiheesta. Yllä oleva ”The Functions of Insects in Mythology” –artikkeli on lyhyt johdatus hyönteisistä eri myyteissä. Kyseisen artikkelin lähdeluettelosta löytynee myös hyödyllistä kirjallisuutta. Artikkeli löytyy osoitteesta: https://academic.oup.com/ae/article-pdf/48/3/134/18741186/ae48-0134.pdf.