Onko olemassa julkaisuja suomalaisesta osanottoadressiperinteestä?

Kysytty

Onko olemassa julkaisuja
suomalaisesta osanottoadressiperinteestä?
Esim. wikipediassa tietoja on olemattomasti ja
muualtakaan en ole tietoa kovin paljoa onnistunut
haalimaan.

Vastaus

Vastattu

Wikipediassa on tosiaan melko suppea artikkeli. Wikipedia

Artikkelissa kuitenkin mainitaan surunvalittelukirje ja sillä hakusanalla löytyy mm. Helsingin yliopiston historiantutkimuksen blogi ja Anna Koivusalon artikkeli En sure kuten pitäisi, joka kertoo 1800-luvun surunvalittelukirjeistä.

Google-haulla "osanotto adressi historia" tulee esiin Anne Haapasen opinnäytetyö Suru, osanotto ja muiston kunnioittaminen jossa adressit ovat yhtenä osana.

Nea Lehtisen pro gardu - tutkielma Surun ja kuoleman kielentämisestä suomessa, voisi myös löytyä jotain mielenkiintoista.