Onko olemassa jotakin kattavaa bibliografiaa englanninkielisestä kaunokirjallisuudesta suomeen tehdyistä käännöksistä? Olen etsinyt sellaista, mutta löytänyt…

Kysytty

Hei!

Onko olemassa jotakin kattavaa bibliografiaa englanninkielisestä kaunokirjallisuudesta suomeen tehdyistä käännöksistä? Olen etsinyt sellaista, mutta löytänyt vain erityisgenrejä koskevia teoksia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymäsi laajuista bibliografiaa ei tietääkseni ole olemassa. 1970-luvulta 90-luvun loppupuolelle Helsingin yliopiston kirjasto julkaisi Suomen kirjallisuus -nimistä vuosiluetteloa, jossa myös käännöskirjat olivat omassa luokassaan lueteltuina.

Nykyisin painettuja luetteloita ei julkaista, mutta verkossa vapaasti käytettävissä olevasta Suomen kansallisbibliografia Fennicasta löytyy periaatteessa kaikki Suomessa julkaistu kirjallisuus. Tietokannan hakuun pääset osoitteessa fennica.linneanet.fi/. Sinun kannattaa käyttää tarkennettua hakua ja aloittaa merkitsemällä hakusanaksi lyhenne eng (hakutyyppi alkuteoksen kieli). Toisena hakusanana voit käyttää UDK-luokkaa 820, englanninkielinen kirjallisuus, se mm. rajaa hakusi kaunokirjallisuuteen. Tarkemman tuloksen saat käyttämällä kaunokirjallisuuden lisälukuja, esim. halutessasi rajata haun englanninkieliseen proosaan, UDK-luokka on 820 -3. Jos tarvitset muitakin lisälukuja, löydät ne luokituskaaviosta tarkennetun hakusivun Opastus-linkin takaa. Lisäksi voit valita kieleksi suomen. Myös aikarajoitusta kannattaa käyttää. Tulosjoukot muodostuvat ainakin uusimpia teoksia haettaessa niin suuriksi, että aikarajoitus kannattaa tehdä korkeintaan parin vuoden välein, jopa yksi vuosi kerrallaan.
Asiantuntevaa opastusta tietokannan käyttöön saanee useimmista korkeakoulukirjastoista. Niiden tietokannat ovat samaa tyyppiä kuin Fennica.

Suomessa julkaistusta käännöskirjallisuudesta on julkaistu kattava historia nimeellä Suomennoskirjallisuuden historia. Osat 1 ja 2 / päätoimittaja: H. K. Riikonen (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2007). Osassa 2 on käsitelty Britteinsaarten kertomakirjallisuus, Yhdysvaltain kirjallisuus ja Muu englanninkielinen kirjallisuus. Mikään bibliografiahan tämä ei toki ole, mutta muuten todella pätevä yleisesitys aiheesta.