Onko olemassa dekkareiden lukemista koskevia lukemistutkimuksia?

Kysytty

Onko olemassa dekkareiden lukemista
koskevia lukemistutkimuksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Dekkareiden lukemistutkimuksia ei löytynyt. Sen sijaan yleisiä lukemistutkimuksia sekä dekkareita käsittelevää kirjallisuutta löytyy runsaasti.

Vaasan kaupunginkirjastosta löytyvät seuraavat lukemista ja dekkareita käsittelevät teokset:

Saarinen, Pirkko. 1998. Ihanaa vai pitkäveteistä - lukeminen nuorten harrastuksena. ISBN 951-692-420-4.
Niemi, Juhani. 1997. Suomalaisten suosikkikirjat. ISBN 951-23-3749-5.
Eskola, Katarina & Maaria Linko. 1986. Lukijan onni - poliitikkojen, kulttuurieliitin ja kirjastonkäyttäjien kirjallisista mieltymyksistä. ISBN 951-30-6413-1.
Eskola, Katarina. 1990. Lukijoiden kirjallisuus Sinuhesta Sonja O:hon. ISBN 951-30-9502-9.
Ekholm, Kai & Parkkinen, Jukka (toim.): 1985. Pidättekö dekkareista: jännityskirjallisuuden tekijöitä, historiaa, estetiikkaa. ISBN 951-692-138-8.
Ekholm, Kai (1994). 100 parasta dekkaria: elämää suuremmat dekkarit. ISBN 951-8908-02-8.
Kukkola, Timo (1980). Hornanlinnan perilliset: 70 vuotta suomalaista salapoliisikirjallisuutta. ISBN 951-0-09918-X.
Kukkola, Timo (1985). Sherlock Holmes & Co. ISBN 951-99641-9-3.
Kukkola, Timo (1987). Dekkaristin käsikirja. Toinen uudistettu painos.
Kukkola, Timo (1991). Suomalaisia rikoskirjailijoita. ISBN 951-95327-2-2.
Symons, Julian (1986). Murha! Murha!: salapoliisikertomuksesta rikosromaaniin. ISBN 951-0-13599-2.

Vaasan yliopiston kirjastosta löytyvät seuraavat lukemista käsittelevät teokset:

Palmer, Jerry. 1991. Potboilers : methods, concepts and case studies in popular fiction. London Routledge.
Stockmann, Doris. 2000. Kirja Suomessa--tekijöistä lukijaan - kirja-alan tukitoimet ja kehittäminen. ISBN 952-442-264-6.
Pääkkönen, Irmeli. 2000. Kriittinen lukutaito. ISBN 951-792-068-7.
Mazzarella, Merete. 1999. Silloin en koskaan ole yksin : lukemisen taidosta. ISBN 951-31-1393-0.
Lehtonen, Heleena. 1998. Lukemalla avaraan maailmaan. ISBN 951-796-115-4.
Readers and reading. 1995. London: Longman.
Julkunen, Marja-Liisa. 1993. Lukijaksi kasvaminen. ISBN 951-0-18741-0.
Reading reading : essays on the theory and practice of reading. 1993.
Tampere: University of Tampere.
Tämän kirjan haluaisin lukea: suomalaisten ja unkarilaisten lukemisharrastus, mielikirjat ja kirjalliset odotukset 1987. 1990. Tampere: Tampereen yliopisto, taideaineiden laitos.
Lukutaidon uudet ulottuvuudet. 1990. Jyväskylä: Kasvatustieteiden tutkimuslaitos. ISBN 951-44-2676-2.
Maaria Linko, Tuija Saresma, Erkki Vainikkala (toim.) 2000. Otteita kulttuurista - kirjoituksia nykyajasta, tutkimuksesta ja elämäkerrallisuudesta - Katarina Eskolan juhlakirja. Jyväskylän yliopisto, Nykykulttuurin tutkimusyksikön julkaisuja, 65. ISBN 951-39-0744-9.
Jokinen, Kimmo. 1987. Ostajat, lukijat, arvioijat, tukijat - lukijoiden ja kriitikoiden kirjallisuus suuren muuton jälkeisessä Suomessa. ISBN 951-679-793-8.
Sevänen, Erkki ja Simola, Raija (toim.) (1988). Kirjallisuus yhteiskunnassa, yhteiskunta
kirjallisuudessa: tutkimuksia kirjallisuuden sosiologiasta ja sosiaalihistoriasta. Joensuun
yliopisto. Kirjallisuuden ja kulttuurin tutkimuksia 3. ISBN 951696754X.

Kaukolainana sinun kannattaa tilata seuraavat tutkimukset:
Pauninsalo, Eija (1990). Mysteereistä arkipäivään : Salapoliisiromaanin lajeista ja niiden
rakenteesta. Kirjallisuuden pro gradu -työ. Tampereen yliopisto.
Pyrhönen, Heta. 1998. "Crime is common, logic is rare" : narrative and moral issues in the detective story. Väitöskirja. Helsingin yliopisto. / Heta Pyrhönen
Pyrhönen, Heta. 1994. Murder from an academic angle : an introduction to the study
of the detective narrative. ISBN: 1-879751-81-X.

Internetissä sinun kannattaa tutustua seuraaviin sivuihin:
Tornion kaupunginkirjaston kattava DekkariNetti http://www.tornio.fi/kirjasto/tuu/dekkarit/
Dekkareihin liittyviä kirjoja ja bibliografioita http://www.kolumbus.fi/raija.perala/kirjaluettelo.htm