Onko olemassa Antiikin Kreikan ja Rooman aikaisesta elämästä jotka etenkin kertovat ja avaavat etenkin kyseisen ajan urheilua ja ruokailua?

Kysytty

Hei!

Onko olemassa Antiikin Kreikan ja Rooman aikaisesta elämästä jotka etenkin kertovat ja avaavat etenkin kyseisen ajan urheilua ja ruokailua?

Vastaus

Vastattu

Antiikin Kreikan ja Rooman aikaisesta ruokakulttuurista löytyy ainakin pari teosta:

1. Saara Lilja: Antiikkia ja myyttejä, WSOY 1990.

2. Apicius: Roomalainen keittokirja, Suomalaisen kirjallisuuden seura 2002.

Antiikin olympialaisia ja urheilua käsitteleviä teoksia:

1. Pulkkinen: Hellenien voimistelu ja urheilu. Kansa 1907.

2. Eljanko: Olympiakisat : kansojen juhla. Sanatar 1939.

3. Koski: Antiikin urheilu : Olympian kentiltä Rooman areenoille. Atena 2004.

Kosken Antiikin urheilu teoksessa on myös asiaa urheilijoiden ravinnosta, eli se varmaan ainakin olisi katsomisen arvoinen.

Nämä kaikki teokset ovat saatavissa Jyväskylän pääkirjastolta, ja ne voi lainata tekemällä varauksen verkkokirjaston kautta näin koronarajoitusten aikaan.

1 ääntä

Kommentit

Ks. myös Roomalaista arkea ja juhlaa, Hänninen Marja-Leena, Kahlos Maijastina. ISBN 978 951746 5953