Onko Oiva Paloheimon runon "Pan kuuntelee virttä" Pan syntisen ihmisen vertauskuva, jota ei päästetä kirkkoon koska hän on niin epäonnistunut. Mitä sanoo asian…

Kysytty

Onko Oiva Paloheimon runon "Pan kuuntelee virttä" Pan syntisen ihmisen vertauskuva, jota ei päästetä kirkkoon koska hän on niin epäonnistunut. Mitä sanoo asian tuntijat kuulemalleni erään esittäjän väitteelle ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Paloheimo-tutkimuksen ja hänen teostensa analyysin kulmakiviä on perinteisesti ollut ajatus kirjailijan tuotannon ilmentämästä dualismista: usko - epäusko, Jumala - Saatana, hengellinen - maallinen, kristillinen - pakanallinen.

Pan kuuntelee virttä -runon pakanallisen Pan-hahmon virren soitto on tavallisesti luettu tätä taustaa vasten kuvauksena näiden toisilleen vastakkaisten maailmojen vääjäämättömästä erillisyydestä. Pan tahtoisi uskoa, vaan ei yksinkertaisesti voi: "Mitä ristin tiestä vois ymmärtää mies, jolla on toinen taakka." Hän pohtii turhaan, miten pääsisi osalliseksi syntien anteeksiannosta: "-- kurja Pan koki ratkaista arvoitusta, miten ristinkuolema vapahtais hänet myös tästä harhailusta." Tulkinta Panista syntisen vertauskuvana on kiinnostava, mutta ei ehkä täysin ongelmaton.

Kirjallisuutta:
Krohn, Eino, Vangittu Jumala ja itkevä Saatana : Oiva Paloheimon kaksi elämän aspektia. - Teoksessa Kaksi lukittua lipasta : tutkielmia kirjallisuuden ja estetiikan alueilta
Niinistö, Maunu, Syvä lähde : raamatullista ainesta suomalaisessa runoudessa
Niinivaara, Erkki, Maallinen ja hengellinen