Onko oikeinkirjoitusta se että muodostaa verbistä johdannaisia adjektiiveja -va, -vä-päätteisiksi niin kuin esimerkiksi voi muuttaa positiivisen adjektiivi…

Kysytty

Onko oikeinkirjoitusta se että muodostaa verbistä johdannaisia adjektiiveja -va, -vä-päätteisiksi niin kuin esimerkiksi voi muuttaa positiivisen adjektiivi-sanan kielteiseksi -ton, -tön-päätteiseksi? Silloin adektiiveja olisi paljon enemmän suomenkielellä, jotkin jo ovat oikeina adjektiiveina -va tai -vä päätteisiä englanninkielellekin käännettävissä olevia sanoja. Kaikille näille adjektiiveille joita muuttaisi verbeistä johdannaisiksi ei ilmeisesti voisi kuitenkaan löytää englannin kielen vastinetta vaikka sanoja voisi sinällään mieltää suomenkielelle. Esimerkki; taivaltaa(verbi)-taivaltava((adjektiivi), samota(verbi)-samoava(adjektiivi), sellaisista sanoista mielestäni kuten mittelö joka on substantiivi ainoastaan huomasin ettei kuulostaisi hyvältä enää muuttaa adektiiviksi "mittelöivä".

Vastaus

Vastattu

Verbistä tunnuksella -va, -vä muodostettavat muodot, esim. juokseva, opettava ovat partisiippeja, jotka ovat verbin nominaalimuotoja eli verbimuotoja, jotka taipuvat kuten nominit (esim. substantiivit).

Ison suomen kieliopin verkkoversio

Oikeinkirjoitus liittyy oikeaan kirjoitusasuun, Kielitoimiston sanakirjassa tämä kuvataan tätä vallitsevaksi tavaksi kirjoittaa jtak kieltä.

Kotus OIkea oikeinkirjoitus

Kielitoimiston ohjepankki