Onko oikein sanoa myös "ei kauaa", vai onko ainoastaan "ei kauan" oikein? Ainakin aiemmin olen lukenut sanakirjasta, että "kauaa" olisi virheellinen, mutta…

Kysytty

Onko oikein sanoa myös "ei kauaa", vai onko ainoastaan "ei kauan" oikein? Ainakin aiemmin olen lukenut sanakirjasta, että "kauaa" olisi virheellinen, mutta onko se sittemmin hyväksytty?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston ohjepankissa "kauaa" mainitaan kauan-muotoa harvinaisempana, mutta sinänsä aivan sallittuna ilmauksena. Se muistuttaa kuitenkin kielenhuoltajien aiemmasta kielteisestä suhtautumisesta kauaa-muotoon: "Kieltolauseissa esiintyvää partitiivisijaista kauaa-muotoa pidettiin kielenhuoltokirjallisuudessa ainakin E. A. Saarimaan Kielenoppaasta (1947) alkaen yleiskielessä huonompana vaihtoehtona kuin muotoa kauan. Perusteluja tälle ei esitetty. Vaihtelusta ei paljon ~ paljoa sen sijaan ei ole huomautettu."

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/kauaa/ohje/576

11 ääntä

Kommentit

Kielitoimiston sanakirja verkossa: https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/
Ks. hakusanat "kauan" ja "kauaa".

Milloin sanakirjantekijät muuttivat ohjetta, vaatii jo käyntiä sanakirjahyllyn äärellä. Samaisen Kielitoimiston sanakirjan painetussa laitoksessa v. 2012 ilmaus "ei kauaa" ei ollut vielä kelvollinen vaihtoehto muodolle "ei kauan".

Kirjastonhoitajan siteeraama Kielitoimiston ohjepankin ohje, johon vastauksessa oli linkkikin, oli samansisältöisenä vuonna 2015 ilmestyneessä kirjassa Kielitoimiston kielioppiopas. Kotuksen (Kotimaisten kielten [tutkimus]keskus) verkkosivuilla on uutinen kielioppaan ilmestymisestä: 28.4.2015 "Uutta ja vanhaa kieliopillisesta vaihtelusta". Kauaa-tapaus sisältyy siinä luetteloon eräiden vanhentuneiden normien väljennyksistä: yhden "oikean" muodon rinnalle on hyväksytty "toinen muoto, joka on osoittautunut käytössä tavalliseksi ja merkitykseltään sopivaksi".

https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit_artikkelit_ja_esitelmat/muita_kotusla…

Kysyjä ei kerro, mistä sanakirjasta hän oli löytänyt ohjeita "sanomisesta". Niin sanottu virallinen kielenhuolto keskittyy antamaan suosituksia asiatyylisestä kirjoittamisesta, ei niinkään puhekielestä. Mainittakoon, että pitkäikäisen ja perinteisen Nykysuomen sanakirjan (useita samansisältöisiä painoksia v. 1953 - 2002) kanta kauaa-muotoon ei ollut jyrkän kielteinen, joskin kauan-sanaa pidettiin siinä parempana.