Otsikko
Onko oikein kirjoittaa: "Päälause kertoo lauseen pääasian, ja sivulause täydentää sitä." Onko siinä päälause ja sivulause ja onko tuo pilkku oikein tuossa?

Kysytty

Onko oikein kirjoittaa: "Päälause kertoo lauseen pääasian, ja sivulause täydentää sitä." Onko siinä päälause ja sivulause ja onko tuo pilkku oikein tuossa?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Emme joka asiassa anna suoria vastauksia, vaan ohjaamme etsimään tietoa eri lähteistä.

Kieliasioissa neuvoo Kotimaisten kielten tutkimuskeskus (https://www.kotus.fi/). Sivulta löytyy paljon kielenhuoltoonkin liittyvää tietoa.

Hyödyllinen on myös Kielitoimiston ohjepankki (http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/)

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Esimerkkitekstin suurin virhe on se, että sanaa "lause" käytetään siinä missä pitäisi olla "virke". Oikeampi muoto olisi siis "Päälause kertoo virkkeen pääasian, ja sivulause täydentää sitä."

Itse panisin joko pilkun tai "ja"-sanan, en molempia yhtaikaa. Veikkaan silti, että pilkun kieltämiseen ja-sanan edellä ei ole yksikäsitteistä sääntöä, vaan tämä on enemmän makuasia.

Sääntöjen mukaiseksi korjattuna:
"Päälause kertoo virkkeen pääasian, ja sivulause täydentää sitä."
Tässä virkkeessä on kaksi päälausetta, joita yhdistää ja-sana. Pilkku tarvitaan, koska lauseilla ei ole yhteisiä lauseenjäseniä.