Onko oikein kirjoittaa aitoenglantilainen vai aito englantilainen? Merkityshän hieman muuttuu, mutta onko toinen oikein ja toinen väärin?

Kysytty

Onko oikein kirjoittaa aitoenglantilainen vai aito englantilainen? Merkityshän hieman muuttuu, mutta onko toinen oikein ja toinen väärin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kumpikaan ei ole varsinaisesti väärin. Yhdyssanan aitoenglantilainen merkitys on läpikotaisin englantilainen, perienglantilainen (vrt. aitosuomalainen, jolle Kielitoimiston sanakirja antaa merkitykset läpikotaisin suomalainen, perisuomalainen, supisuomalainen, aitosuomalaisuudelle ominainen, aitosuomalaisuuden kannattaja).
Erikseen kirjoitettuna merkitys vähän muuttuu: aito englantilainen on alkuperältään englantilainen, muttei välttämättä mitenkään tyypillinen englantilainen.
Oikeakielisyyskysymyksissä voi kääntyä myös Kotimaisten kielten keskuksen kielitoimiston puoleen. Kielitoimistolla on neuvontapuhelin (020 781 3201), jossa vastataan suomen kielen käyttöä koskeviin kysymyksiin. Tarkemmat tiedot palvelusta: http://www.kotus.fi/index.phtml?s=214