Otsikko
Onko nykyään oikein sanoa 3. kahdetta, kuulin uutistenlukijan käyttävän tuota kahdetta. Itse olen oppinut aikanaan: ensimmäistä ja toista. Onko se jo muuttunut…

Kysytty

Onko nykyään oikein sanoa 3. kahdetta, kuulin uutistenlukijan käyttävän tuota kahdetta. Itse olen oppinut aikanaan: ensimmäistä ja toista. Onko se jo muuttunut, itse en aio noita vanhoja lakata käyttämästä. Kieli tietysti muuttuu?

Vastaus

Vastattu

Kielenhuollon tiedotuslehden Kielikellon mukaan molemmat muodot ovat sallittuja. Vuonna 2006 ilmaistaan asia näin: "Ajanilmauksissa yhdes ja kahdes esiintyvät joskus myös yksinään: viidestoista yhdettä (tai ensimmäistä), neljästoista kahdetta (tai toista)". Kielikellon vanhemmassa artikkelissa, vuodelta 1998, muotoilu on vielä vähän varovaisempi: "Ajanilmauksissa voi käyttää muotoja yhdes ja kahdes myös yksinään, vaikka se ei ole kovin tavallista: viidestoista yhdettä (tai ensimmäistä), viidestoista kahdetta (tai toista)". Oikeakielisyyden säännöt ja käytännöt muuttuvat tosiaan ajan myötä, eivätkä vanhat opit aina pidä paikkansa.
https://www.kielikello.fi/-/jarjestysluvut
https://www.kielikello.fi/-/jarjestysluv-1

5 ääntä

Kommentit

Vuoden 2006 Kielikelloakin tuoreempaa, jatkuvasti päivitettävää tekstiä on Kielitoimiston ohjepankissa.

Tällaista (katsottu 9.2.2022):
Peruslukuja yksi ja kaksi vastaavat järjestysluvut ensimmäinen ja toinen. Järjestyslukumuotoja yhdes ja kahdes käytetään - - .
Ajanilmauksissa yhdes ja kahdes esiintyvät joskus myös yksinään: viidestoista yhdettä (tai ensimmäistä), neljästoista kahdetta (tai toista).

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/kahdetta/ohje/233

Miksi kielen annetaan muuttua sen takia että nykyihmiset eivät vaivaudu opettelemaan omaa äidinkieltään?? Liian paljon käytetään hymiöitä ja lyhenteitä eikä lueta muuta kuin älypuhelinta. Yhdes ja kahdes kuulostaa kamalalta ja varsinkin kun luetaan uutisia tai muuten ollaan julkisesti esiintymässä. Toivottavasti nämä ja vastaavat ilmaisut ei mene läpi ylioppilaskirjoituksissa.