Onko "nullit" murresana? Mitä tarkoittaa?

Kysytty

Onko "nullit" murresana? Mitä tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä on, jos sen yksikkö on nuli eli monikko voisi olla nulit. (puhekielessä sanat ovat helposti hieman epätarkasti lausuttuja)

Veijo Meren kirjassa Sanojen synty kerrotaan sanasta nulikka näin: "Sanasta nuli, joka tarkoitti paljasta, liukasta, paljaaksi kerittyä, kaljua, sarvetonta poroa tai nautaa.

Nullit voisi siis tarkoittaa sarvetonta poroa tai nautaa tai samaa kuin nulikat (nulkit) eli hieman halventavasti nuoria huonokäytöksisiä poikia.  https://www.suomisanakirja.fi/nulikka

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Veijo Meri on kaunokirjailija, eikä mainittu kirja ole mikään kielitieteelliseksi kelpaava lähdeteos. Meri vain huvikseen keksi selityksiä sanoille joille ei tiennyt selitystä! Esimerkiksi hän keksi jonkun älyttömän selityksen sanalle "kielastella", jota vieläkin käytetään Mänkielessä samassa merkityksessä kuin Kalevalassa. Parhaiten kielastelun merkitys paljastuu meänkielen sanan "liuvata" kohdalta: http://meankielensanakirja.com/fi/sana/id/25743.

Nullit käytettiin 1950-60-luvulla ainakin Kuusankoskella kun puhuttiin huopasaappaista