Onko niin, että viikonpäivät maanantaista lauantaihin ovat arkipäiviä, ja sunnuntai on pyhäpäivä? Vai onko se niin, että vain viikonpäivät maanantaista…

Kysytty

Onko niin, että viikonpäivät maanantaista lauantaihin ovat arkipäiviä, ja sunnuntai on pyhäpäivä? Vai onko se niin, että vain viikonpäivät maanantaista perjantaihin ovat arkipäiviä? Siinäkin tapauksessa sunnuntai lienee pyhäpävä, mutta mikä lauantai sitten on?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirja määrittelee arkipäivän näin: "muu kuin pyhä- t. juhlapäivä; nyk. tav. muu viikonpäivä kuin lauantai t. sunnuntai".

Lauantain ongelmalliseen asemaan arjen ja pyhän välissä tarjoaa hyviä näkökulmia Riitta Erosen alun perin Helsingin Sanomissa 2.4.2003 julkaistu kirjoitus "Arkena ja sunnuntaina", joka sisältyy Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisemaan kielitieteellisten artikkelien kokoelmaan Ikkunoita kielen maailmaan. Sen mukaan ennen vapaan lauantain pidentämää viikonloppua lauantai hahmottui yhdeksi arkipäivistä. Pitkien viikonloppujen myötä tilanne muuttui ja lauantait lakkasivat olemasta itsestään selvästi arkipäiviä. Nykyään viikkomme jakautuvatkin oikeastaan kolmeen osaan: arkipäiviin, lauantaihin ja sunnuntaihin. Jako näkyy käytännössä vaikkapa bussien ja junien aikataulumerkinnöissä.

Eronen huomauttaa, että suomen kielessä "tavallisista" lauantaipäivistä, joihin ei osu mitään kirkollista tai muuta juhlapäivää, on joskus käytetty sanaa arkilauantai. Jos kolmijako arkipäiviin, lauantaihin ja sunnuntaihin hyväksytään, ei tällaista käsitettä tarvita. Monissa yhteyksissä riittää kuitenkin jako kahteen: arkipäiviin ja viikonloppuun.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/arkipäivä
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/viikonloppu

3 ääntä

Kommentit

Taksifirman hinnasto:Perusmaksu arkisin 3,90€ muina aikoina 8,50€(myös arkipyhät ja aatot) Onko tavallinen lauantai tässä arkipv.Selviää kyllä asianomaisesta paikasta,mutta oheisessa jää hieman arvailuun?