Onko niin, että ruskeasilmäinen ja vihreäsilmäinen ihminen eivät voi saada keskenään sinisilmäistä jälkeläistä? Jos näin on, niin tämän perusteella Muumipeikko…

Kysytty

Onko niin, että ruskeasilmäinen ja vihreäsilmäinen ihminen eivät voi saada keskenään sinisilmäistä jälkeläistä? Jos näin on, niin tämän perusteella Muumipeikko, jolla on siniset silmät, ei voisi olla Muumipapan ja Muumimamman lapsi, koska Muumipapan silmät ovat ruskeat ja Muumimamman vihreät. Ymmärrän tietysti sen, että fiktiossa kaikki on mahdollista, mutta onko tuo sitten jokin tietoinen vitsi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Silmien värin periytyvyyteen vaikuttaa useampi geeni, joten asia ei ole aivan yksinkertainen:

https://peda.net/vierema/vierem%C3%A4nlukio/oppiaineet2/biologia/biologia/symbioosi2-2015/symbioosi2-090115/1uop

Seuraavan kaavion mukaan ruskeasilmäinen ja sinisilmäinen voivat saada vihreäsilmäisen lapsen:

https://www.quora.com/How-can-blue-and-brown-eyed-parents-create-a-green-eyed-child

Muumithan eivät ole ihmisiä, joten ei oikeastaan voida sanoa, että perinnöllisyys muumeilla toimisi samoilla lainalaisuuksilla kuin ihmisillä. Toisaalta minusta näyttää, että suuressa osassa alkuperäisiä Tove Janssonin kuvituksissa alunperin muumeilla on kaikilla mustat silmät, tosin Vaarallinen matka -kirjan kuvituksissa sekä Muumipapalla että Muumilla on siniset silmät. Muumien silmien väri ei siis taida olla aivan yksioikoinen asia.

14 ääntä

Kommentit

Yhdistelmätaulukko silmienvärin periytyvyydestä:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/minka-variset-silmat-lapsesi-voi-sa…

Taulukko yksinkertaistaa; mutta siinä lienee silti huomioitu vallitsevan ja väistyvän alleelin osuus jollakin tasolla, koska prosentit tarkoittavat todennäköisyyksiä.

Ellei tapahdu geenimutaatiota juuri silmien väriin vaikuttavassa tekijässä, ei kaksi sinisilmäistä vanhempaa voi saada ruskeasilmäistä lasta. Lapsikin on sinisilmä, ehkä 1 %:n osuudella vihreäsilmäinen. Jos yksi vanhempi on sini- ja toinen vihreäsilmäinen, voi tulla kumpi vain yhtäläisellä todennäköisyydellä.

Ruskea- ja vihreäsilmäinen vanhempipari voi saada pienellä todennäköisyydellä sinisilmän. Myös jos molemmat ovat ruskeasilmäisiä, on sinisilmän mahdollisuus jonkinlainen. Jos molemmilla on tosi tummanruskeat silmät, ilmeisesti mahdollisuus sinisilmään on pienempi kuin jos silmät ovat vaaleampaa ruskean sävyä.

Kahden ruskeasilmän mahdollisuus saada sinisilmälapsi menee karkeasti jotenkin näin:
RR + RR = 0 sinisilmää (RR)
RR + Rr = 0 sinisilmää (RR, RR tai Rr). Lapsi voi periä piilevän sinisilmäalleelin Rr.
Rr + Rr = lapsi voi olla RR, Rr, Rr tai rr. RR tai Rr = ruskea, rr = sinisilmä.

Jos siis Muumipappa on Rr-ruskeasilmä, voi Muumipeikko olla pienellä mahdollisuudella sinisilmäinen. -- Mutta jos hänen perimässään on RR, Muumimammalta saatu väistyvä alleeli jää perimään muttei näy ilmiasussa, eli silloin Muumipeikon todennäköisyys olla sinisilmä on melko olematon.