Onko niin, että pääkaupunkiseudun kirjastojen Helmet-haussa ei voi asiasanalla (aihehaku) aineistoa hakiessaan rajata hakua vain kauno- tai vain…

Kysytty

Onko niin, että pääkaupunkiseudun kirjastojen Helmet-haussa ei voi asiasanalla (aihehaku) aineistoa hakiessaan rajata hakua vain kauno- tai vain tietokirjallisuuteen? Jos näin on, niin mistä se johtuu? Tällaisesta rajausmahdollisuudesta olisi paljon hyötyä ja tällainen´mahdollisuus on käytössä monissa muissa kirjastoissa (esim. Tampereella)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aihehaussa hakua voi rajata toisella asiasanalla valitsemalla ensimmäisen hakutuloksen jälkeen "rajaa/järjestä hakua" ja valitsemalla nuolella "sana teoksen nimessä" -alta vaihtoehto "asiasana". Koska asiasanaa "tietokirjallisuus" ei kuitenkaan käytetä, tällä hakutavalla voi etsiä vain tietystä aiheesta kaunokirjallisuudessa.

Rajaus tietokirjallisuuteen onnistuu käytettäessä sanahakua. Hakuun kirjoitetaan haluttu aihe tai aiheet ja "and not kaunokirjallisuus".