Onko Napoleon I Bonaparte kirjoittanut kirjaa? Tai onko joku muu kirjoittanut hänen elämänkertansa? Pitäisi löytää kirja joka keskittyisi Napoleoniin ja hänen…

Kysytty

Onko Napoleon I Bonaparte kirjoittanut kirjaa? Tai onko joku muu kirjoittanut hänen elämänkertansa? Pitäisi löytää kirja joka keskittyisi Napoleoniin ja hänen aatemailmaan, eikä pelkästään hänen sotasaavutuksiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Napoleon on kirjoittanut tekstejä, joissa on säilynyt hänen ajatuksiaan. Näitä tekstejä ei näytä olevan suomennettu,
kirjeitä löytyy lukuisina eri laitoksina ranskaksi Kansalliskirjaston kokoelmista, haku tekijällä Napoléon
Yleisistä kirjastoista löytyy esim.
Napoleon I, Ranskan keisari, Lettres inédites de Napoléon Ier à Marie-Louise : écrites de 1810 à 1814 / Paris : Des bibliothèques nationales de France, 1935

poliittista ajattelua seuraavana
Napoleon I, Ranskan keisari, Pensées politiques et sociales / Paris : Flammarion, 1969

Ruotsinnoksia Napoleonin teoksista on saatavilla, mm. hänen kirjeistään Josefinelle (ja tyttärelleen) sekä Marie Louiselle sekä myös muistelmia.

Napoleon I, kejsare av Frankrike, Bref från Napoleon till Josefina, och från Josefina till Napoleon, samt till sin dotter Örebro : Lindh, 1834 - Uppsala : Palmblad, 1832. - 154 s.

Marie Louise, kejsarinna av Frankrike
Mon cher ami : Marie-Louise och Napoleon 1813-1815 : brev / sammanställda, översatta och kommenterade av Carl-Fredrik Palmstierna Stockholm : Norstedt, 1955

Napoléon I Empereur de France
Bonapartes hemliga bekännelse för Cardinal Maury / Napoléon I Empereur de France
St. Petersburg , 1813

Napoléon I, Empereur de France, Napoleons memoirer anteckningar till Frankrikes historia under Napoleons regering, skrifna på Sanct Helena efter Napoleons egen dictering. Stockholm , 1823

Napoléonin muistelmia löytyy saksankielisinä käännöksinä Napoléon I Empereur de France, Napoleons Leben : von ihm selbst : zehn Bände / übersetzt und herausgegeben von Heinrich Conrad. Stuttgart : Lutz , [19??]. Useita osia.

Yllä mainituista kolme viimeistä löytyy Kansalliskirjaston kokoelmista.

Napoleonista on kirjoitettu elämäkertoja: Aubry, Octave: Napoleon ihmisenä, 1948 ; Maurois, Andre: Napoleon : kuvitettu elämäkerta, 1964; Emerson, Ralph Waldo: Suuria miehiä, 1964. Syventävää tietoa löytyy kirjoista: Forshufvud, Sten: Kuka murhasi Napoleonin? 1964; Caulaincourt, Louis de: Napoleonin mukana Venäjällä, 1998 sekä lehtiartikkeleita, esim.:
Danielsen, Hanne-Luise: Napoleonin murheellinen meritaistelu
Tieteen kuvalehti 2000 ; 2 ; 65-71

Husain, Mahmu: 1789 aate joka muutti maailman : Kotka ja sfinksi
Unesco-Kuriiri 1989 ; 7 ; 24-29