Otsikko
Onko nakit ja perunasalaatti päätyneet "uudenvuoden viettoon" kaupallisen markkinoinnin myötä vai jonkin kioskin tuotetarjonnan myötä?

Kysytty

Onko nakit ja perunasalaatti päätyneet "uudenvuoden viettoon" kaupallisen markkinoinnin myötä vai jonkin kioskin tuotetarjonnan myötä?

Vastaus

Vastattu

Työläämpien jouluruokien jälkeen uutenavuotena pääsee jo helpommalla nakkeja ja perunasalaattia tarjoamalla. Ylen verkkoartikkelin mukaan makkaroiden ja nakkien hinnat halpenivat 1960-luvulla teollisen valmistamisen myötä. Nakeista tuli arkiruokaa ja kaiken kansan tuote. Uusivuosi muuttui merkittävämmäksi juhlaksi niin ikään kaupungistumisen myötä. Perinneruokaa juhlaan ei aikaisemmin oikeastaan ollut.

Ruokakulttuurin tutkijan Maarit Knuuttilan mukaan uuteenvuoteen ja vappuun perunasalaatti sekä nakit liitettiinkin lehdistön toimesta 1960-luvun puolessa välissä. Mainonnassa kehotettiin ihmisiä hankkimaan koteihinsa perunasalaattia ja nakkeja vuodenvaihteen juhlien ruokapöytään. Kaupallinen markkinointi tosiaankin siis vaikutti voimakkaasti tämän ruokaperinteen syntyyn.

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/miksi-uutenavuotena-syodaan-…

Nakista tuli vahingossa uudenvuoden hittiruoka https://yle.fi/uutiset/3-7006665