Onko näin teoreettisesti ottaen parempi syödä paljon ruokaa+hedelmiä ja vihanneksia siihen päälle, vai tarkoittaako kehoitus kasvisten syömisestä enemmän sitä…

Kysytty

Onko näin teoreettisesti ottaen parempi syödä paljon ruokaa+hedelmiä ja vihanneksia siihen päälle, vai tarkoittaako kehoitus kasvisten syömisestä enemmän sitä, että syö vähentää muun ruoan määrää, mutta syö enemmän kasviksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Terveellisen ruokavalion perustana on saada riittävästi välttämättömiä vitamiineja ja hivenaineita sekä sopivasti energiaa elimistön tarpeita varten.

Tärkeää on huolehtia siitä, että saa syötyä puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä päivässä. Jos tuntuu, ettei jaksa syödä kasviksia muun ruoan ohella, kannattaa muiden ruokien osuutta vähentää.

Tässä vielä Terveyskirjaston Terveellisen ruokavalion avaimet - yhteenveto:

•Syö ja liiku niin, että paino ei nouse.
•Korvaa kovia rasvoja pehmeillä.
•Vältä nopeasti imeytyviä sokereita ja suosi kokojyvätuotteita, kuten puuroa ja ruisleipää.
•Syö puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä päivittäin.
•Vähennä suolan käyttöä
•Käytä alkoholia enintään kohtuullisesti.

0 ääntä

Kommentit

Kasviksia pystyy lisäämään muuhun ruokaan helposti. Myöskään hyvänmakuisen ja edullisen kasviruoan valmistaminen ei ole vaikeaa. Kakku- tai mokkapalataikinaan voi piilottaa raastettua kesäkurpitsaa, sitä ei huomaa lopputuloksesta ollenkaan. Ranskisten kanssa pellille voi heittää vihreitä pakastepapuja. Sopivat hyvin yhteen ja tulee syötyä vähemmän rasvaisia ranskiksia.
Jauhelihakastikkeeseen voi lisätä purkillisen papuja tai tehdä koko kastikkeen soijarouheesta, joka on kevyempää, ekologisempaa ja halvempaa kuin jauheliha. Lähes kaikkeen kypsennettävään ruokaan voi laittaa joukkoon tuoretta tai kuivattua nokkosta ja smoothieen sitä voi lisätä raakana. Voisin jatkaa tätä vinkkilistaa loputtomiin...