Onko murhaajalla oikeus perintöön?

Kysytty

Onko murhaajalla oikeus perintöön? Jos murhatulla on esimerkiksi henkivakuutus, niin senhän murhaaja ilmeisesti menettää automaattisesti. Mutta onko perintöoikeus ehdoton? Perittävän kuolinsyystä riippumatta.

Vastaus

Vastattu

Perintökaaressa säädetään, että toisen kuoleman tahallisesti rikollisella teolla aihettanut menettää perintöoikeutensa. Samoin käy, jos on ollut osallisena tekoon. Omaa asemaansa perillisenä ei myöskään voi parantaa murhaamalla edellään olevan perillisen tai testamentin saajan.

Finlex: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040?search%5Btype%5D=p…