Voiko lintuja ruokkia kierrätetyllä kookosrasvalla?

Kysytty

Onko munkkien ja lihapiirakoiden paistossa käytetyn kookosrasvan kierrättäminen lintujen siemenpalloissa talviruokintaan lintujen näkökulmasta ongelmallista?

Vastaus

Vastattu

Tiedustelin asiaa Birdlife Suomelta, josta kerrottiin, että munkinpaistoon käytettyä rasvaa voi hyvin käyttää lintujen ruokintaan, sillä siihen ei paistaessa tartu mitään linnuille haitallista. Kookosrasvaan kannattaa kuitenkin lisätä ruokaöljyä, jotta se ei pakkasella kovetu liikaa.

Suolaista kinkunrasvaa linnuille ei saa tarjota.

Lisätietoa talviruokinnasta: https://www.birdlife.fi/lintuharrastus/talviruokinta/mita-ruokaa-tarjol….