Onko "Muista muista suur on Väinö" Oskar Merikannon Pohjan neiti-oopperassa alkujaan Merikannon sävel vai onko sen alkuperä jonkun muun säveltämä tai…

Kysytty

Onko "Muista muista suur on Väinö" Oskar Merikannon Pohjan neiti-oopperassa alkujaan Merikannon sävel vai onko sen alkuperä jonkun muun säveltämä tai kansansävel?

Vastaus

Vastattu

Oskar Merikannon oopperan ”Pohjan neiti” (joskus myös ”Pohjan neito”, teosluettelossa ”Pohjan neiti, OM206”) synnystä ja esityksistä löytyy tietoa, mutta löytämissäni lähteissä ei mainita muita säveltäjiä teokselle. Merikanto osallistui tällä sävellyksellään vuonna 1898 Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran järjestämään ensimmäisen suomenkielisen oopperan sävellyskilpailuun. Oopperan libreton kirjoitti Antti Rytkönen. Se perustuu Lorenz Nikolai Achtén Kalevala-aiheiseen ruotsinkieliseen tekstiin. Kilpailuun ei tullut muita osallistujia, ja palkintolautakunta päätti 16.03.1899 antaa pääpalkinnon ”Pohjan neidin” säveltäjälle Oskar Merikannolle. Lausunnossaan palkintolautakunta toteaa sävellyksestä mm. näin: ”Sopivissa paikoin on suomalaisia runosävelmiä, alkuperäisiä tai hyvin mukailtuja, käytetty.” Mitään tiettyä sävellyksen osaa, jossa näitä runosävelmiä olisi käytetty, ei lausunnossa tai löytämissäni lähteissä mainita.

3. näytöksen aaria, joka alkaa ”Muista, muista, suur’ on Väinö, kuulu, mahtava, mainehikas”, on nimeltään ”Louhi ylistää tyttärelleen Väinön suuruutta”. Siitä on tehty sovituksia eri soittimille ja esityskokoonpanoille ja se esiintyy julkaisuissa myös eri nimillä, esimerkiksi nimellä ”Romanssi”.

Lähteitä:

Ketomäki, Hannele: Oskar Merikannon kansalliset aatteet : Merikannon musiikkijuhlatoiminta sekä ooppera Pohjan neiti ja kuorolaulut venäläistämiskauden laulu- ja soittojuhlien ohjelmissa (väitöskirja, Sibelius-Akatemia, 2012)

Poroila, Heikki: Oskar Merikannon teosluettelo (Honkakirja, 2019, s. 327-331), myös verkkojulkaisuna (tarkistettu ja hiukan korjattu verkkoversio paperikirjasta, 2020):

https://www.musiikkikirjastot.fi/app/uploads/2020/11/9789526871189.pdf