Onko mitään lingvististä termiä sille, kun joskus murteellisessa (Pohjois-Englanti) tai lauletussa englanninkielessä esim. sana "trees" tulee lausutuksi…

Kysytty

Onko mitään lingvististä termiä sille, kun joskus murteellisessa (Pohjois-Englanti) tai lauletussa englanninkielessä esim. sana "trees" tulee lausutuksi lähinnä kuin nimi "Terese" englanniksi lausutaan? Tai kun samoissa pohjoismurteissa esim. verbin "saw" loppuun lisätään englantilaisen pehmeä "r"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Emme löytäneet termiä tälle englannin kielen murreilmiölle. Helsingin yliopiston Nykykielten laitos on julkaissut teoksen nimeltä Englannin aika: elävän kielen kartoitusta (Nevalainen, Terttu; Rissanen, Matti; Taavitsainen, Irma, 2015), joka käsittelee mm. englannin kielen murteita (s. 130-149). Julkaisussa käsitellään monia englannin murteille tyypillisiä ns. dignostisia piirteitä.  Artikkeli on luettavissa verkossa:

https://helda.helsinki.fi/handle/10138/153953

1 ääntä

Kommentit

Kysymyksen toinen osa koskee ilmiötä, joka nimi on englanniksi "rhotic", suomeksi "roottinen".

Kah, niinpä on - kiitos! Tuolle "sawr":lle löytyy englannin Wikipediasta ihan muutamakin tarkka termi:

Many non-rhotic speakers also insert an epenthetic /r/ between vowels when the first vowel is one that can occur before syllable-final r (drawring for drawing). The so-called "intrusive R" has been stigmatized, but many speakers of Received Pronunciation (RP) now frequently "intrude" an epenthetic /r/ at word boundaries, especially if one or both vowels is schwa. For example, the idea of it becomes the idea-r-of it, Australia and New Zealand becomes Australia-r-and New Zealand, the formerly well-known India-r-Office and "Laura Norder" (Law and Order).
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rhoticity_in_English --> Modern pronunciation

Ei voi kuin kirjoittaa kehut perään...