Onko mitään lähdettä mistä selviää kuinka paljon venäjän ja USA:n aseelliset operaatiot omien rajojen ulkopuolella on tullut maksamaan väestölle?

Kysytty

Onko mitään lähdettä mistä selviää kuinka paljon venäjän ja USA:n aseelliset operaatiot omien rajojen ulkopuolella on tullut maksamaan väestölle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhdysvaltojen asevoimien budjetti on selvästi maailman suurin (vuonna 2018 budjetti oli 648 miljardia dollaria). Venäjän asevoimien budjetti (61 miljardia dollaria) oli vuonna 2018 maailman kuudenneksi suurin USA:n, Kiinan, Saudi-Arabian, Intian ja Ranskan jälkeen.

Kysyit USA:n ja Venäjän aseellisista operaatioista omien rajojen ulkopuolella. On hankalaa määritellä, mitä tämä pitää sisällään. Lasketaanko esimerkiksi USA:n sotilastukikohtien kustannukset tähän? Alla olevasta linkistä pääset tutkimaan USA:n armeijan budjettia tarkemmin. Jos ymmärsin kysymyksesi oikein, Overseas Contingency Ops -kohta (s. 23) on mitä kysymykselläsi tarkoitit. Vuonna 2020 näihin operaatioihin kului 164 miljoonaa dollaria.

Venäjän armeijan maan ulkopuolisten operaatioiden kuluista sen sijaan en valitettavasti löytänyt tarkkaa tietoa, mutta seuraavasta linkistä voit lukea yleisemmin Venäjän armeijan budjetista: