Onko mistään kirjastoista saatavilla Aku Ankka ja muiden hahmojen lyhytelokuvia DVD tai Blu-ray muodossa? Tarkoitan niitä 1930- 1940 vuosikymmenen alle 15 min…

Kysytty

Onko mistään kirjastoista saatavilla Aku Ankka ja muiden hahmojen lyhytelokuvia DVD tai Blu-ray muodossa? Tarkoitan niitä 1930- 1940 vuosikymmenen alle 15 min kestäviä lyhytelokuvia joiden puhe on englanniksi ja mahdollinen tekstitys suomeksi.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Näitähän esitettiin (ainakin 80-luvulla) Pätkis-nimellä televisiossa. Kattavasti ei näyttäisi olevan, mutta ainakin näitä löytyy. Aika sekalaisesi valikoituja ja päällekkäisyyksiähän näissä on.

Monet varhaiset Disney-elokuvat olivat lyhytelokuvakokoelmia. Näitä on DVD:lläkin mm. Fantasia, Make mine music (Iskelmäparaati), Melody Time (Säveltuokio), Saludos Amigos, Three caballeros (Kolme caballeroa), The adventures of Ichabod & Mr. Toad, Fun and fancy free (Pennitön ja suruton)

Seuraavista löytyy vanhoja 30-40-lukujen lyhäreitä:

Vintage Mickey (myös eng. ääniraita)

Aku Ankan joulusuosikit & Aku Ankan joulumanteli & Disneyn joulukalenteri (näissä ainakin osa uudempia)

Aku Ankka - 75-vuotisjuhlaa (myös eng. ääniraita)

Disney on julkaissut myös Satukirjasto-sarjaa 6 osaa, jossa klassisia lyhäreitä mm. Vanha mylly. (Näissä myös eng. ääniraita)

Samoin kokoelmissa Nyt naurattaa! (ainakin 4 osaa) on vanhoja lyhäreitä. Näistä on hankala kaivaa esille alkuperäisiä tarinoita ja vuosia.

Osahan on dubattu suomeksi, koska kohderyhmäksi on katsottu pääasiassa lapset. Onneksi myös alkuperäinen ääniraita löytyy. Alkuperäisillä ääniraidoilla ilman tekstityksiä ei kirjastoista löydä, koska niitä ei ole suomessa julkaistu (mikä on käytännössä edellytys sille, että ne olisivat edes teoreettisesti kirjastoille saatavissa laina-kappaleiksi)

Suomessa ei ole julkaistu Walt Disney treasures -sarjaa, jossa näyttäiis olevan varsin kattavasti vahraista Disney-lyhytelokuvatuotantoa.

Mutta edellä listattuja löytyy siis kirjastoista. Toivottavasti niistä löytyy riittävästi katsottavaa.