Onko missään suomalaisessa yliopistossa mahdollista lukea viikinkien, taikka antiikin kreikan mytologiaa pääaineena? Viikingit, antiikin Kreikka ja Rooma…

Kysytty

Hei. Onko missään suomalaisessa yliopistossa mahdollista lukea viikinkien, taikka antiikin kreikan mytologiaa pääaineena? Viikingit, antiikin Kreikka ja Rooma kiinnostavat myös historiallisesta näkökulmasta. Käsitelläänkö millään koulutuslinjoilla kyseisiä aihepiirejä tarkemmin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääaineena näiden aiheiden opiskelu ei taida olla mahdollista. Ne kuuluvat osana tiettyihin oppiaineisiin. Esimerkiksi Helsingin yliopiston kreikan kielen ja kirjallisuuden kurssien joukossa on kreikkalaisen mytologian mursseja. Samoin Jyväskylän yliopiston latinan kielen ja kulttuurin opintoihin kuuluu opintojaksoja antiikin mytologiasta:

http://www.helsinki.fi/kreikka/opiskelu/opinto-opas/index.html

https://www.jyu.fi/hum/laitokset/kielet/oppiaineet_kls/romklass/Opiskel…

Viikinkien mytologia taas kuuluu osana lähinnä folkloristiikan opintoihin. Myös arkeologian opinnoissa aihetta voidaan käsitellä.