Onko missään kirjojen välissä Hietasaaren huviloista tietoutta edesmenneitten Martta ja Niilo Oulasvirran huvilakodistaan. Joskus 1975 luvulla se ainaki oli…

Kysytty

Onko missään kirjojen välissä Hietasaaren huviloista tietoutta
edesmenneitten Martta ja Niilo Oulasvirran huvilakodistaan.
Joskus 1975 luvulla se ainaki oli juuri ja juuri vielä pystyssä.
Ois kiva tietää kyseisen huvilan historiaa, vielä ehtoopuolellaki
siitä huokui tietty arvokkuus ja varmasti kätki sisälleen monen
moisia ihmistarinoita, mutta etenkin siitä näki että oli ollu aikanaan hulppea, ihana monisärmäinen kokonaisuus.
Saatto sijaita Vaaskiventiellä, vesialue oli pihan perällä.

Vastaus

Vastattu

Toppilansalmi - Hietasaari. Rakennusinventointi 1992 -julkaisussa (Oulun kaupunki, sarja A 109/1992) mainitaan osoitteessa Vaaskiventie 1 sijaitseva huvila, jonka on rakennuttanut oululainen merikapteeni ja joka on myöhemmin siirtynyt Oulasvirran suvun omistukseen. Nykyisin rakennus on tiettävästi kaupungin omistuksessa ja se on saanut huonon kuntonsa vuoksi purkuluvan.

Huvilan runko-osat ovat vuodelta 1878. Lisärakennus on valmistunut 1920. Rakennusinventoinnin mukaan "Hirsirunkoinen, kiviperustuksien päällä oleva huvila on ulkoa vuorattu ja maalattu punamullalla. Rakennus on säilyttänyt hyvin alkuperäiset piirteensä ja kerroksellisen rakenteensa."

Erinomaisen katsauksen vanhaan oululaiseen huvilakulttuuriin saa Kaarina Niskalan teoksesta Valkovuokkojen villat (Oulu-seura 2007). Ulla Pohjamon väitöskirjassa Esikaupunki moniäänisenä kulttuuriperintönä: Oulun Hietasaari (2012) avaa Hietasaaren paikallishistoriaa.