Onko "missä lieköön" oikeaa suomen kieltä?

Kysytty

Onko "missä lieköön" oikeaa suomen kieltä? Kun kappaleessa Hermes kuulostaisi siltä, kuin laulettaisiin "sun piilos missä lieköön" vai onko se kuitenkin "missä liekään"? Googlen hakutuloksista löytyy enemmän lieköön-vaihtoehtoa.

Vastaus

Vastattu

Lienee ja sen runokielinen muoto lie ovat olla-verbin muotoja, sen potentiaali. Sitä käytetään silloin, kun vastaavassa varmaksi asian esittävässä tapaluokassa olisi olla-verbi.

Liitteen -kin kielteinen pari on -kaan/-kään. Korrektia olisi sanoa "sun piilos missä lie(nee)kin" tai "sun piilos missä lie(nee)kään". Hermeksen sanat kynäillyt Hector lienee turvautunut runoilijan vapauteen ja uhrannut tiukan oikeakielisyyden loppusoinnun vuoksi (vieköön – lieköön).

”Missä lienee koittaa huomen?” Potentiaalin ongelmia - Kielikello
Liitteet -kin ja -kaan/-kään: yölläkin, ei ollutkaan (kielitoimistonohjepankki.fi)