Onko milloin tutkittu kuinka paljon esimerkiksi aarin kokoisella alueella elää erilaisia maata muokkaavia matoja. Mitenkä suuria määriä ne käyttävät vaikkapa…

Kysytty

Hei!

Onko milloin tutkittu kuinka paljon esimerkiksi aarin kokoisella alueella elää erilaisia maata muokkaavia matoja. Mitenkä suuria määriä ne käyttävät vaikkapa puun lehtiä ko. alalta ravinnokseen. Mistä muualta löytyisi tietoa näistä asioista?

Vastaus

Vastattu

Luonnontieteellisen keskusmuseon sivujen mukaan neliömetrillä metsämaata esiintyy miljoonia sukkulamatoja, joitain tuhansia änkyrimatoja  ja joitain kymmeniä lieroja. Muista kuin madoista mainitaan 300 000 sammal- ja petopunkkia, 300 000 hyppyhäntäistä sekä useita tuhansia tai kymmeniä muita eläimiä kuten hämähäkkejä, tuhatjalkaisia ja kovakuoriaisia. Lisätietoa löydät esim. näiltä sivuilta: http://luomus.fi/fi/elamaamaaperassa, http://luomus.fi/fi/maaperaelaimet.

Aiheesta on ilmestynyt vuonna 2019 kirja Elämää maan kätköissä (toim. Veikko Huhta ja Eeva-Liisa Hallanaro).