Onko mikään taho koonnut kirjoituksia ja kokemuksia (tai tietoja yleensä) luovutetulta alueelta lähtemään joutuneilta pojilta ja tytöiltä talvisodan syttymisen…

Kysytty

Onko mikään taho koonnut kirjoituksia ja kokemuksia (tai tietoja yleensä) luovutetulta alueelta lähtemään joutuneilta pojilta ja tytöiltä talvisodan syttymisen ensimmäiseltä päivältä ja/tai jatkosodan jaloista lähtemisestä? He olivat koululaisia, joista ainakin osa on vielä elossa. Ellei, niin arvokasta historiallista tietoa lasten sotakokemuksista on jäänyt unholaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Evakkolasten muistoja ja kokemuksia on kerätty, tutkittu ja julkaistu monella taholla. Alla on esimerkkejä julkaisuista ja keräyksistä, mutta lista ei ole kattava. Yksittäisten henkilöiden muistelmia voi hakea kirjaston tietokannasta hakusanoilla "muistelmat evakot". Monet niistä on tosin julkaistu omakustanteina, joiden saatavuus voi olla rajoitettu.

Riutamaa, Eeva: Maan korvessa kulkevi – Evakkolasten kasvukokemusten tunnemuistot ja hyvinvointi (2016)

Kysely- ja haastatteluaineistolle perustuva väitöskirjatutkimus, joka tarkastelee luovutetusta Karjalasta lähtöisin olevien evakkolasten tunnemuistoja ja niiden yhteyttä myöhempään hyvinvointiin. Luettavissa kokonaisuudessaan verkossa: http://www.utupub.fi/handle/10024/124778, saatavana myös painettuna.

Evakkotie (toim. Anne Kuorsalo ja Iris Saloranta, Gummerus 2006)

"Evakkotie kuvaa ilmiöön liittyvät historialliset tapahtumat ja taustat. Siinä on myös psykologista tietoa evakkotraumojen kääntämisestä voimavaroiksi. Pääosa kirjasta koostuu kuitenkin evakkotiellä matkanneiden henkilökohtaisista kokemuksista."  (Ote kustantajan esittelystä)

Evakkolapset (toim. Anne Kuorsalo ja Iris Saloranta, Gummerus 2012)

"Evakkolapset kuvaa ensimmäistä kertaa koko evakkosukupolven tarinan: ilmiöön liittyvät historialliset tapahtumat, tilastot ja lähtijöiden kokemukset. Psykiatrian ja psykologian asiantuntija kuvaa kirjassa myös evakkomatkan vaikutuksia nuoreen mieleen, mutta myös sen, kuinka traumaattiset kokemukset voivat siirtyä taakasta voimavaraksi. Kirja sisältää myös evakkolasten henkilökohtaisia kokemuksia." (Ote kustantajan esittelystä)

Kertomuksia lapsuutemme ajalta : Evakkolapset-ryhmän muistelmia (toim. Vappu Hietanen ja Kaija Hiilivirta, Lapin yliopisto 2010)

"Kirjassa kuvataan muistoja lapsuuden sota- ja evakkoajalta. Sota-aika on koskettanut monella tavalla lasta. Muistelmat antavat arvokkaan näkökulman lapsuuteen sota-aikana. Kirjoitukset on tuotettu Lapin yliopiston ikääntyvien yliopiston Evakkolapset-ryhmässä, jonka kokoontumisiin on osallistunut vuoden 2009 aikana 12-18 viime sotien aikana lapsuusiässä ollutta henkilöä." (Ote kustantajan esittelystä)

Sota-ajan lapset : kirjailijat kertovat lapsuudestaan sodan varjossa (Tammi 2006)

"Antologiaan on koottu vuosina 1933-40 syntyneiden kirjailijoiden kuvauksia sota-ajasta ja sodan vaikutuksesta heidän elämäänsä. Sota-ajan lapsuutta muistelevat muun muassa kirjailijat Kari Aronpuro, Pirjo Tuominen, Mirjam Kälkäjä, Vuokko Niskanen, Pirjo Manninen ja Väinö Kirstinä, ja sen on toimittanut kirjailija Leena Laulajainen." (Ote kustantajan esittelystä)

Suomalaisen kirjallisuuden seura (SKS) on järjestänyt vuosina 1999-2000 keruun evakkolasten tarinoista. Kuvauksen mukaan aineisto koostuu muistelukerronasta lapsuusajasta Karjalassa, evakkoajasta ja jälleenrakennuskaudesta. Aineiston laajuus on 1638 sivua.

Erilaiset yhdistykset ja seurat ovat myös keränneet muisteloita. Tässä joitakin:

Evakkolapset r.y. kerää evakkolasten muistoja haastatteluin. Yhdistyksen sivuilla on julkaistu artikkeleita aiheesta: http://www.evakkolapset.fi/arkisto.htm

Etelä-Suomen lumivaaralaiset ry. on julkaissut kokoelman muisteluita myös verkossa: https://www.lumivaara.fi/lumivaara.pdf.

Suomalainen naisliitto ry:n Naisten Ääni -hankkeessa on kerätty elämäkertatietoja sekä arkisesta elämästä että esim. järjestötoiminnassa vaikuttaneista naisista. Siirtolaisista ja evakoista kertovia tekstejä löytyy täältä: https://www.naistenaani.fi/elamakerrat/siirtolaisia-ja-evakkoja/