Onko Mika Waltarin julkaisematon käsikirjoitus Lauluja Saatanalle luettavissa jossain arkistossa ja/tai onko teoksen kaikki runot sisällytetty johonkin…

Kysytty

Onko Mika Waltarin julkaisematon käsikirjoitus Lauluja Saatanalle luettavissa jossain arkistossa ja/tai onko teoksen kaikki runot sisällytetty johonkin julkaistuun teokseen?

Vastaus

Vastattu

Salanimellä Untamo Raakki kustantajille tarjottu Lauluja Saatanalle on ilmeisesti olemassa vain käsikirjoituksena. Panu Rajalan seikkaperäisen Waltari-elämäkerran teosluettelon mukaan käsikirjoitus on Ritva Haavikon hallussa.

"Joitakin hillitympiä runoja Waltari pelasti myöhempiin valikoimiin. Niitäkin hän yleensä loivensi", kirjoittaa Rajala. Varhaisimmat julkaistut Lauluja Saatanalle -runot ovat Työläisnuoriso-lehden numeroissa 16 ja 19 vuonna 1927 mukana olleet Ruumissaatto ja Hautausmaalla sekä Waltarin ja Olavi Paavolaisen ("Olavi Lauri") yhteiskokoelmaan Valtatiet (1928) päätynyt Pyramiidiuni (kehiteltynä siten, että sarjan kaksi ensimmäistä osaa ovat laajentuneet ja kolmas poistettu). Lisää Lauluja Saatanalle -lyriikkaa ilmestyi – alkuperäisversioista tiivistettyinä – vuonna 1945 tuhannen kappaleen painoksena julkaistussa kokoelmassa Runoja 1925-1945, joka koostui pääosin aiemmin julkaisemattomista teksteistä. – Kristian Korpin nimellä Nuoret runoilijat 1926 -antologiassa ja myöhemmin Waltarin kokoelmassa Muukalaislegioona (1929) julkaistu Mielipuoli on eri runo kuin samanniminen Lauluja Saatanalle -teksti.

Kattavin valikoima Lauluja Saatanalle -lyriikkaa on luettavissa Ritva Haavikon teoksesta Mika Waltari, valloittaja. Kirjasta löytyy myös kaksi erilaista suunnitelmaa kokoelman sisällysluetteloksi (lähetetty runoineen Waltarin "isähahmolle" ja esilukijalle Jalo Sihtolalle 17.2. ja 27.2.1926). Jälkimmäisessä asussa Lauluja Saatanalle kiersi kustantamoissa keväällä 1926.

Lähteet:
Ritva Haavikko, Mika Waltari, valloittaja
Juri Nummelin, Unohdettu Waltari
Panu Rajala, Unio mystica : Mika Waltarin elämä ja teokset