Onko meillä kaikilla 206 luuta? Lapsesta asti olen uskonut myyttiin, että miehillä on yksi kylkiluu vähemmän kuin naisilla. Sehän olisi juuri sellainen sopiva…

Kysytty

Onko meillä kaikilla 206 luuta? Lapsesta asti olen uskonut myyttiin, että miehillä on yksi kylkiluu vähemmän kuin naisilla. Sehän olisi juuri sellainen sopiva luonnonilmiö, jonka kristinusko olisi voinut selittää luomiskertomuksellaan.
Googlaamalla selvisi, että eri roduilla ja yksilöillä voi olla eri määrä luita, kyse on nyt vain tästä kylkiluusta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ihmisen fysiologia ja anatomia -kirjan, ISBN 951-0-23265-3, mukaan kylkiluita on kaksitoista paria. Kirjassa ei siis mainita sukupuolten välisistä eroista. Saman kirjan mukaan luita on yli 200 kappaletta.