Onko Martti Haavion teoria kumottu, että Jumi, Joma tai muu Jumala-sanan alkumuoto on peräisin muinaisesta sanskriitin kuoleman jumalaa tarkoittavasta sanasta…

Kysytty

Onko Martti Haavion teoria kumottu, että Jumi, Joma tai muu Jumala-sanan alkumuoto on peräisin muinaisesta sanskriitin kuoleman jumalaa tarkoittavasta sanasta.
Entä niin ikään bjarmit eivät olisikaan olleet vepsäläisiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotimaisten kielten keskuksen Suomen murteiden sanakirjan mukaan sanalla jumi on useita merkityksiä suomen murteissa. Yksi merkitys on "uskomusolento". Alla linkki sanakirjan sivulle:

http://kaino.kotus.fi/sms/?p=article&word=jumi&sms_id=SMS_583fdc2c0cfc6d4ddf17b2e7defcedee&hilight

Etymologisen sanakirja (Suomen sanojen alkuperä: etymologinen sanakirja: 1 A-K, 1992) sanoo jumi-alkuisten sanojen olevan ainakin osaksi deskriptiivislähtöisiä eli äänneasultaan kuvailevia. Viittauksia Martti Haavion teoriaan ei ole.

Martti Haavion kirjan Bjarmien vallan kukoistus ja tuho: historiaa ja runoutta ensimmäinen painos ilmestyi vuonna 1965. Uusi painos ilmestyi 2018, ja sen esipuheessa kirjailija Juha Hurme sanoo mm. näin: "Haavio esittelee lukijalle perusteellisesti kaiken tämän tarunhohtoisen materiaalin ja perustaa sen varaan uhkarohkeasti Bjarnian ihmeellisen sivistysvaltion. Toki hän jatkuvasti varoittaa lukijaa: "Liikun hypoteeseissa... liikun hyllyvällä suolla..." (s. VI).

Bjarmiasta on tehty myös väitöskirja: Koskela Vasaru Mervi, Bjarmaland (Oulun yliopisto, 2016), joka on luettavissa myös verkossa:

http://jultika.oulu.fi/Record/isbn978-952-62-1396-5