Onko mahdollista saada tietoja vuoden -39 sotaorpojen saamista avustuksista/ korvauksista.

Kysytty

Onko mahdollista saada tietoja vuoden -39 sotaorpojen saamista avustuksista/ korvauksista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jyväskylän kaupunginkirjston kokoelmasta löytyy useita kirjoja, etenkin muistelmia, joissa käsitellään sotaorpoutta. Hakemalla tietokannastamme http://www.aaltokirjastot.fi/ asiasanalla sotaorvot näette teokset ja voitte myös tarkistaa teosten saatavuuden.

Sodan jälkeen erilaiset järjestöt, esim. Mannerheimin lastensuojeluliitto, Pelastakaa lapset ry sekä monet kansalaisjärjestöt avustivat ja tukivat sodasta eri tavoin kärsineitä perheitä, myös sotaorpoja. Näistä asioista löytyy varmasti tietoa em. järjetöjen historiikeista.

Nykyisin mahdollisesti saatavia sosiaali- ja terveyspalveluavustuksia tai KELAN antamia avustuksia voi tiedustella oman asuinkunnan sosiaali- ja terveystoimen virastoista sekä paikallisesta tai valtakunnallisesta Kelan palvleupisteestä. Esim. Kelan internetsivulta http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf?Open löytyy yhteystietoja.

Keski-Suomeen on v. 2001 perustettu Keski-Suomen Sotaorvot ry -yhdistys, jonka puheenjohtajan toimii saarijärveläinen Esko Meriläinen. Ehkä yhdistyksen kautta saatte myös lisätietoja kysymästänne asiasta.

Sotaorpojen asia on ollut esillä tänä syksynä myös Eduskunnassa, sillä kansanedustajat Tuija Nurmi ja Lauri Oinonen ovat jättäneet Talousarvioaloitteen 894/2006, joka koskee määrärahan osoittamista vuoden 2007 talousarvioon sotalasten ja sotaorpojen kuntoutukseen http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=utptaa&${BASE}=faktautptaa&${THWIDS}=0.39/510083&${TRIPPIFE}=PDF.pdf Hyväksytystä vuoden 2007 talousarviosta voi sitten tarkistaa, onko aloite mennyt läpi.