Onko mahdollista saada tietoa lut.seurakunnan päiväkerhon ja koulun iltapäiväkerhojen uskontokasvatuskäsityksistä?

Kysytty

Onko mahdollista saada tietoa lut.seurakunnan päiväkerhon ja koulun iltapäiväkerhojen uskontokasvatuskäsityksistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoa näyttää olevan paljonkin päiväkotien, mutta vain vähän päivä- ja iltapäiväkerhojen uskontokasvatuksesta ja siihen liittyvistä näkemyksistä. Tässä kuitenkin joitakin tietokannoista löytyneitä julkaisuja. Mukana on hieman vanhempaakin, koska uutta oli niin vähän.

Korkeakoulukirjastojen LINDA -tietokannasta ja FENNICA -tietokannasta http://fennicaw.lib.helsinki.fi/ löytyy hakusanoilla uskontokasvatus päiväkerho* iltapäiväkerho* mm.

Päiväkerhon perhetyö / toim. Anja Porio ; julk. Suomen pyhäkouluyhdistys. Lasten keskus, 1987.

Vuorinen, Maija: Virren asema lasten ja varhaisnuorten uskontokasvatuksessa : tutkimus virren asemasta Tuusulan seurakunnan päiväkerhoissa ja pyhäkouluissa sekä kunnan päiväkodeissa ja ala-asteen kouluissa 1987-88. Sibelius-Akatemia, 1988. Lopputyö : Sibelius-Akatemia, kirkkomusiikin osasto.

Pitkäniemi, Hilkka: Päiväkerhon uskontokasvatuksellinen vuorovaikutus: tapaustutkimus helsinkiläisessä päiväkerhossa Helsingin yliopisto, 1995.
Tutkielma : Helsingin yliopisto. Teologinen tiedekunta, uskonnonpedagogiikka.

Kiviniemi, Aira: Päiväkerhotoiminta ja lasten vanhempien päiväkerhoasenteet
Lahden ev.lut. seurakunnissa vuonna 1970. Helsingin yliopisto, 1974. Tutkielma : Helsingin yliopisto. Teologinen tiedekunta, uskonnonpedagogiikka.

Partanen, Tiina: Pienestä pitäen : Vaantaalaisten lastenohjaajien lapsikuva. Helsingin yliopisto, 1998. Tutkielma : Helsingin yliopisto. Teologinen tiedekunta, uskonnonpedagogiikka.

Ahtola, Kirsi: Koti ja kirkko uskontokasvattajina: vanhempien käsityksiä
lasten uskontokasvatuksesta ja kasvatusvastuusta kodissa ja päiväkerhossa. Helsingin yliopisto, 2000. Tutkielma : Helsingin yliopisto. Teologinen tiedekunta, uskonnonpedagogiikka.

Iltapäiväkerhojen toiminnasta yleensä löytyi Koululaisten iltapäiväkerhotoiminta : kartoitus Uudenmaan, Itä-Uudenmaan, Kanta-Hämeen ja
Päijät-Hämeen alueilta syksyllä 1998 Etelä-Suomen lääninhallitus, 1999. Etelä-Suomen lääninhallituksen julkaisuja, ISSN 1455-3244 ; 19.

Artikkelitietokannoista ALEKSI ja ARTO kannattaa hakea hakusanalla uskontokasvatus ja yhdistää siihen päväkerho ja iltapäiväkerho tai rajaamalla haku muutamaan viime vuoteen, mikäli vain uusin aineisto kiinnostaa. Näin löytyy seuraava aikakauslehtiartikkeli:

Järvinen, Virve: Mitä kerron lapselle Jeesuksesta? Haastateltavana lapsityönohjaaja Raija-Liisa Vuorio. Vauva 1998: 12, s. 54-55

Evankelis-luterilaisten päivä- ja iltapäiväkerhojen uskontokasvatusta arvioi ja kehittää Kirkon kasvatusasiain keskus http://www.evl.fi/kkh/to/kkk/kasvot.htm Sieltä saattaisi löytyä apua. Samoin seurakuntien lapsityön keskuksesta, jonka sivuilla http://www.evl-slk.fi/ on esitelty päiväkerho- ja iltapäiväkerhotoimintaa. Tietoa ev.-lut. kirkon kasvatusasiain painopisteohjelmasta Kaste kantaa - kasvatus kannattaa on osoitteessa http://www.evl.fi/kkh/to/kkk/kasvot.htm