Onko mahdollista saada tietää Viipurin Musiikkiopiston opiskelijoiden nimiä? Isäni oli Viipurin Tienhaarasta ja oli nuorena miehenä soittanut viulua, eikä se…

Kysytty

Onko mahdollista saada tietää Viipurin Musiikkiopiston opiskelijoiden nimiä? Isäni oli Viipurin Tienhaarasta ja oli nuorena miehenä soittanut viulua, eikä se ollut pelimannikusiikkia. Näin kertoi 90-vuotias sukulaistäti, myös Tienhaarasta. Isäni oli joskus tullut heille kylään viulu mukanaan, ja kysynyt sedän toivekappaletta. Sodan jälkeen hänellä ei ollut viulua enkä tiennyt edes että hän osasi soittaa. Isä kuoli 50-vuotiaana sydäninfarktiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viipurin musiikkiopiston opiskelijoiden nimiä etsiessäni löytyi seuraavaa tietoa. Viipurin musiikkiopisto on perustettu vuonna 1918 Viipurissa ja se on siirtynyt välirauhan aikana 1940 Lahteen, missä se toimii nykyään nimellä Lahden konservatorio.

Jyväskylän kirjastosta löytyy kaksi teosta, joista löytyy tietoa Viipurin musiikkiopistosta: Toivo Rasilaisen sekä Erkki Pullisen teoksessa: Viipurin musiikkiopisto - Lahden musiikkiopisto (1968)löytyvät vuoden 1918 oppilaat sekä vuosikurssin 1967-1968 oppilaat. Teoksesta Taidetta tulosvastuulla - Lahden konservatorio 90 vuotta - Lahden konservatorion tie Viipurista Lahteen (2008) löytyvät ainoastaan opettajien luettelot. Halutessanne nämä molemmat teokset ovat lainattavissa/seutuvarattavissa Jyväskylän kirjastosta.

Mahdollisesti ottamalla yhteyttä Lahden konservatorioon voisi saada tarkempia matrikkelitietoja/oppilasluetteloita menneiltä vuosilta. Konservatorioon voi ottaa yhteyttä seuraavasti:

http://www.concis.fi/yhteystiedot-ja-esittely/ota_yhteytta/

http://www.concis.fi/yhteystiedot-ja-esittely/

3 ääntä

Kommentit

Lähetin veljelleni tiedon kyselystäni. Täytyy tallettaa osoitteet saamistani vinkeistä. Ehkä minä tai sitten nuorempi veljeni jatkamme tutkimista! Olen jo 78-vuotias ja viime kesänä aivo-infarktin kokenut mummeli, tämä ei ole enää kovin helppoa minulle. Mukava kuitenkin että tämä on mahdollista!!Kiitoksia!