Onko mahdollista muuttaa C-kasetteja digimuotoon esim. DVD-levylle?

Kysytty

Hei! Onko mahdollista muuttaa C-kasetteja digimuotoon esim. DVD-levylle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

C-kasetteja on digitoitu jo pitkään, myös monissa kirjastoissa on tähän soveltuvia laitteita. Kysymyksessä ei mainittu, tarvitaanko tällaisen kirjaston nimeä tai osoitetta, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla näitä kirjastoja on useita. Omasta kirjastosta kannattaa aina aloittaa.

Kysymys C-kasetin luontevasta digitaalisesta muodosta ansaitsee ehkä pienen jälkilauseen. Analogista ääntä voidaan lähteestä (LP, kasetti, kelanauha jne) riippumatta muuntaa ja tallentaa digitaalisesti monella eri teknisellä formaatilla. Ns. häviötön digitointi tuottaa vähintään saman tasoisen äänitteen, kuin on alkuperäinenkin (WAV). Usein kuitenkin ääni-informaation tarvitsemaa tilaa pienennetään kompressoimalla, jolloin tuloksena on häviöllinen tiedosto, esimerkiksi mp3. Riippuu täysin käyttötarpeesta, mitä menetelmää on järkevää käyttää.

DVD-levy on tarkoitettu ensi sijassa audiovisuaalisen signaalin tallentamiseen, koska se vaatii huomattavasti enemmän tilaa kuin pelkkä ääni. Mikään ei kuitenkaan estä kopioimasta äänitiedostoja DVD-levylle, jolle niitä mahtuu tavattoman paljon (5-6 CD:n verran häviöttömällä digitoinnilla, pakattuna jopa kymmenkertaisesti tämän verran). On kuitenkin muistettava, että äänitiedostoja täyteen kopioitu DVD-levy ei noin vai soi missään soittimessa, vaikka kehittynyt laite saattaakin sisällön tunnistaa muuksi kuin normaaliksi DVD:ksi. Siksi ei välttämättä ole järkevää käyttää talletusvälineenä juuri poltettavaa DVD-levyä, ellei tilan tarve on erittäin suuri. Paljon suositeltavampaa on kopioida digitoidut c-kasetit muistitikullle, jolta niitä voidaan toistaa monilla eri laitteilla tai polttaa esimerkiksi CD-audiolevyksi.

Heikki Poroila