Onko mahdollista lähettää kirjastoille keskitetysti musiikkiaineistoa? Olemme julkaisseet Karjalan Kulttuurirahaston tukemana Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran…

Kysytty

Onko mahdollista lähettää kirjastoille keskitetysti musiikkiaineistoa? Olemme julkaisseet Karjalan Kulttuurirahaston tukemana Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkistomateriaalia: A. O. Väisäsen äänityksiä vuosilta 1916 ja 1917. CD-levy on vain ilmaisjakeluun eli voisimme lähettää niitä kirjastoihin, jos joku on kiinnostunut sellaisen vastaanottamaan. Albumilla soittaa suistamolainen sokea kanteleensoittaja Teppana Jänis. Fonografi- ja parlografitallenteita on puhdistettu ja niitä on osittain äänitetty uudelleen tarkoituksena alkuperäisäänitteiden pidentäminen ja selventäminen. Helpointa olisi tiettenkin lähettää levyt keskitetysti, jos sellainen on mahdollista.

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti kirjastoilla ei ole yhteistä aineiston hankintaan eikä siis myöskään kanavaa, jossa aineistoa jaellaan kaikkiin kirjastoihin. Kirjastoille voi tarjota aineistoa muutamalla eri tavalla. Kirjastohakemistosta löytyvät kirjastojen yhteystiedot, https://hakemisto.kirjastot.fi/. Sieltä voi poimia esimerkiksi isoimpien kirjastojen tiedot ja tiedustella, ovatko he kiinnostuineita vastaanottamaan levyn. Tuohan on hyvin kiiinnostava sisältö, joten se voisi kiinnostaa sellaisiakin kirjastoja, joilla ei musiikkiaineistoa enää ole. Toinen vaihtoehto on tarjota levyä kirjastoille, joilla on musiikkipalveluja. Lista kirjastoista löytyy musiikkikirjastot-sivulta, https://www.musiikkikirjastot.fi/musiikkipalvelut/ oikeasta reunasta. Kolmas vaihtoehto on tarjota levyä kaikille kirjastoille. Siinä tapauksessa voisi auttaa Kirjastohakemistosta saatava excel-taulukko, josta osoitteet voi poimia.

Musiikkikirjastoilla on myös keskustelufoorumi, siellä keskustellaan enemmänkin musiikkirjastotyöstä, mutta ehkä tästä aineistosta voisi kertoa sielläkin, https://www.kirjastot.fi/forum/405

Olisipa hienoa, jos tämä materiaali löytyisi myös verkosta!