Onko mahdollista, että jos harrastaa jotain pelilukutaitoa ja koordinaatiota vaativaa liikuntaa hiukan väsyneenä, olisi sillä hyviä vaikutuksia juurikin näihin…

Kysytty

Onko mahdollista, että jos harrastaa jotain pelilukutaitoa ja koordinaatiota vaativaa liikuntaa hiukan väsyneenä, olisi sillä hyviä vaikutuksia juurikin näihin pelinlukutaitoon ja koordinaatioon? Eli kehittyisivätkö nämä osa-alueet sen takia paremmin? Ja onko asiasta kenties tehty tutkimusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En onnistunut löytämään tutkimusta, jossa olisi käsitelty väsymyksen vaikutusta pelinlukutaidon tai koordinaation kehittymiseen. Sen sijaan valmennusoppaissa korostetaan levon merkitystä ja esimerkiksi Juoksija-lehdessä olevassa artikkelissa "Tehoa ja vaihtelua harjoitteluun" (1999: 5, s. 32) käsketään ryhtyä harjoituksiin vain tarpeeksi levänneessä olotilassa.