Otsikko
Onko mahdollista,että esim.poliisin promille mittari("puhallus-mittari")näyttäsi-vesiselvälle ihmiselle-promilleja,jos on esim. syönyt turkinpippureita…

Kysytty

onko mahdollista,että esim.poliisin promille mittari("puhallus-mittari")näyttäsi-vesiselvälle ihmiselle-promilleja,jos on esim. syönyt turkinpippureita/tupakoinut/yms..siis voiko-ko. alkometri missään muussa tapauksessa kuin oikeata alkoholia nauttineellle-näyttää pos. tulosta?????kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Urbaaneja legendojahan alkometrien toimimattomuudesta liikkuu, mutta ainakin poliisit itse pitävät seulonta-alkometrejä luotettavina. Puhallusmittarit eli oikeammalta nimeltään seulonta-alkometrit ovat toki tarkoitettu nimenomaan mahdollisten humalassa olijoiden seulontaan, mutta varmempi ja oikeudessa pätevä tulos saadaan sitten poliisiasemien tarkkuusalkometreistä tai viimeistään verikokeesta.

Poliisin alkometreistä:
http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/24A198BF46C6DAF4C2256F7…
http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/AC2F935D254F49C2C2256FA…