Onko mahdollista estää hyttysten lisääntyminen lähiympäristön ojissa ja pienissä lammikoissa jollain hyttysmyrkyllä tai luonnollisella aineella (suolaliuos,…

Kysytty

Onko mahdollista estää hyttysten lisääntyminen lähiympäristön ojissa ja pienissä lammikoissa jollain hyttysmyrkyllä tai luonnollisella aineella (suolaliuos, etikka, tms.)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olen etsinyt kotimaiset artikkeli- ja kirjatietokannat enkä ole löytänyt mitään. Katsoin myös Iiris Kalliolan kirjan Kun kirppu puree sinua (1998). Juhani Itämiehen kirjassa Pistämätön hyttyskirja (2007) annetaan myrkyttömiä ohjeita otsikon ”Näin vähennät hyttysten määrää pihapiirissä”
alla. Otsiko ”Kuivuus vähentää hyttysten määrää” alla todetaan, että esim. kesähyttysten munat voivat talvehtia parikin vuotta odottamassa otollisia olosuhteita