Onko lopussa mainittu Heikki Jalkasen muistama tarina todennettavissa? Benjamin Henrikssonilla ja Karoliina Johanssonilla oli neljä lasta. Kolme nuorinta…

Kysytty

Onko lopussa mainittu Heikki Jalkasen muistama tarina todennettavissa?

Benjamin Henrikssonilla ja Karoliina Johanssonilla oli neljä lasta. Kolme nuorinta olivat yliopiston ylimääräinen professori, tilanomistajan puoliso ja apteekkarin rouva. Esikoinen oli näyttelijä: Hulda Maria eli Maiju Henriksson (1887–1939) palkattiin Tampereen teatteriin Kansallisteatterin oppilaskoulusta.

Aamulehdessä 8.11.1906 Tukkijoella-näytelmän arvostelussa kiitetään Maiju Henrikssonin Poro-Pirkon roolityötä. Tampereen Sanomissa 13.2.1907 kerrotaan, että Maiju Henriksson esitti Larin-Kyöstin Tuhkimo ja kuninkaantytär -näytelmässä äidin roolin. Aamulehdessä 19.3.1907 mainitaan Maiju Henrikssonin näyttelevän Minna Canthin Papin perheessä rouva Savénia. Aamulehdessä 11.8.1907 puolestaan kerrotaan hänen jatkavan Tampereen teatterissa seuraavan näytäntökauden. Sen sijaan 2.5.1908 Tammerfors Nyheter kertoo, ettei neiti Maiju Henriksson jatka seuraavalla näytäntökaudella Tampereen teatterissa, vaan lähtee opintomatkalle ulkomaille.

Lehdistö pani merkille myös Maiju Henrikssonin kihlauksen. Aamulehti kertoi 17.8.1907: ”Kihlauksensa ovat julkaisseet Tamp. teatterin näyttelijätär nti Maiju Henriksson ja konttoristi Toimi Helminen.” Sama uutinen oli myös Nya Pressenissä ja seuraavana päivänä ainakin Åbo Underrättelserissä, Hufvudstadsbladetissa ja Politikenissa. Tammerfors Nyheter ja Åbo Underrättelser julkaisivat uutisen Maiju Henrikssonin ja Toimi Helmisen vihkimisestä maaliskuussa 1909.

Teatterimuseon mukaan on todennäköistä, että Maijun näyttelijänura ei jatkunut häiden jälkeen, ”kuten usein nuorille näyttelijättärille tuohon aikaan kävi”. Dramatiikkaa sen sijaan oli tuleva. Tämän tarinan päättäköön suvussa kulkenut kertomus, niin kuin Heikki Jalkanen (s. 1922) sen muisti.

Helmisillä oli pieni kauppa Helsingissä Kasarmikadulla Esplanadin ja Kasarmitorin välillä. Kerran kauppaan ilmestyi naamioitu mies, joka vaati kaupan kassarahoja itselleen. Toimi oli kaupan takahuoneessa ja kuuli sinne epäilyttävät äänet. Kun hän kysyi, mitä oli tekeillä, ja lähti tulemaan myymälän puolelle, naamiomies säikähti – oli kai olettanut kaupassa olevan myyjänä vain yhden naishenkilön – ja lähti karkuun. Tulinen Toimi vimmastui ryöstöyrityksestä ja lähti naamiomiehen perään. Kun Toimi oli saavuttamaisillaan miehen, tämä kääntyi kohti ja hätäpäissään laukaisi aseensa kohtalokkain seurauksin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin Sanomien hs.fi/aikakone antoi nyt vastauksen kysymykseen: https://nakoislehti.hs.fi/f6fe3022-c582-4e80-8bdc-3006a4d030fc/4?q=

Helsingin Sanomien nro 278 1927 sivu 5 kertoo Toimi Helmisen surman jokseenkin yhtäpitävästi sukutarinan kanssa. (Kysyjän itsensä myöhemmin lähettämä tieto).

Kansalliskirjasto on digitoinut kaikki Suomessa vuosina 1771-1920 ilmestyneet sanomalehdet, https://digi.kansalliskirjasto.fi/. V.1920 jälkeistä aineistoa ja tekijänoikeuden alaista aineistoa voi käyttää vapaakappalekirjastoissa, kuten esim. Kansalliskirjastossa.